|
|
Zobacz poprzedni temat
:: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Sob 18:48, 24 Kwi 2010 Temat postu: Notatki 24.04.2010 |
|
|
Wrzuciłby ktoś dzisiejsze notatki? :>
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Dołączył: 27 Kwi 2010
Posty: 56 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Ogrodzieniec Płeć: Kobieta
|
|
Wysłany: Śro 22:32, 28 Kwi 2010 Temat postu: |
|
|
Wykłady 24.04.2010
RADA (Rada Unii Europejskiej)
Powstała w 1965r. na mocy traktatu Fuzyjnego, który połączył wspólnoty Europejskie.
SKŁAD RADY:
- przedstawiciele państw członkowskich na szczeblu ministerialnym
- ministrowie mogą być zastępowani przez urzędników niższego rzędu
- kto zasiaduje, zależy od przedmiotu obrad Rady.
- Rada może występować w różnych składach (konfiguracjach) w zależności od przedmiotu obrad.
- Rada dzieli się na :
• Radę ds. ogólnych
• Radę ds. zagranicznych (zasiadają ministrowie spraw zagranicznych)
- 1 grudzień 2009r. Rada ds. ogólnych powołała dodatkowe 8 składów Rady, np.: Rada ds. Gospodarczych i finansowych, Rada ds. Młodzieży i ochrony zdrowia
- Siedziba Rady : Bruksela
RADA DS. OGÓLNYCH
KOMPETENCJE:
- przygotowuje spotkania Rady Europejskiej
- decyduje o handlu zagranicznym
- PREZYDENCJE sprawują 3 państwa członkowskie przez okres 18 miesięcy (Polska będzie przewodniczyła w II półroczu 2011r. od 1 lipca.
KOMPETENCJE PRZEWODNICZĄCEGO RADY:
- zwoływanie obrad
- przygotowywanie programu obrad
- zarządzanie głosowań
- podpisywanie aktów uchwalonych przez Radę.
KOMITET STAŁYCH PRZEDSTAWICIELI (Koreper Art. 16§7 traktatu o UE)
- organ pomocniczy
- członkowie : ambasadorzy państw UE akredytowani przy Unii
- ambasadorzy decydują o tym, które kwestie nie są sporne w obradach i można je omówić bez zbędnych dyskusji a które są sporne i muszą być przedyskutowane
- Komitet jest kanałem wymiany informacji pomiędzy Radą a administracją państw członkowskich.
RADA jest najważniejszą instytucją UE!
RADA posiada władzę podejmowania decyzji. Decyzje podejmują ministrowie.
FUNKCJE RADY:
• Funkcja prawodawcza
Rada wraz z parlamentem sprawuje prawo ale nie ma inicjatywy prawodawczej (nie może przygotowywać projektów)
• Funkcja kreacyjna
Członkowie mianują członków komitetów doradczych, przyjmują listę osób które proponuje mianować kandydatami.
• Funkcja kontrolna
W ograniczonym zakresie. Rada może składać skargi do Trybunału oraz może kontrolować państwa pod względem gospodarczym i monetarnym.
• Funkcja wewnątrz organizacyjna
Rada uchwala statut urzędników i pracowników UE, decyduje o wysokości uposażeń członków Unii, uchwala własny regulamin wewnętrzny
• Funkcja międzynarodowa
Rada wyraża zgodę na zawarcie umów międzynarodowych, określa instrukcje dotyczące negocjacji tekstów traktatów, upoważnia do otwarcia negocjacji.
SPOSOBY PODEJMOWANIA DECYZJI:
I system
• Kwalifikowana większość głosów (co do zasady)
• III stopnie przechodzenia do Traktatu Lizbońskiego
I stopień : 1.12.2009 – 31.10.2014 System NICEA (system potrójnej większości)
Decyzje podejmuje się za pomocą tzw. Głosów ważonych. Największe kraje jak np. Niemcy posiadają 29 głosów, mniejsze np. Polska 27 głosów.
1 większość
System ten polega na tym, że przy 27 krajach członkowskich łączna liczba głosów wynosi 345. Trzeba zebrać co najmniej 255 głosów aby była kwalifikowana większość.
2 większość
Te 255 głosów musi być oddane przez większość państw członkowskich, czyli ponad 14. Jeśli komisja wystąpi z takim projektem. W innym przypadku musi to być 2/3 państw.
3 większość
Można sprawdzić czy te 255 głosów reprezentuje co najmniej 62% populacji Unii Europejskiej. Jest to KLAUZULA WERYFIKACJI DEMOGRAFICZNEJ.
II stopień: 1.11.2014 – 31.03.2017 wtedy wejdzie w życie nowa definicja większości kwalifikowanej (podwójna większość)
- każde państwo ma 1 głos
- musi być 55% państw (nie mniej niż 15) które będą reprezentowały co najmniej 65% populacji UE.
- jest to system przejściowy, gdyż podczas jego trwania można powrócić do poprzedniego systemu na żądanie jakiegokolwiek państwa członkowskiego.
III stopień: Od 1.04.2017 wchodzą nowe zasady. Ale państwo zdominowane będzie mogło żądać podjęcia negocjacji. Zostało to wywalczone przez Polskę.
II system
• II system głosowania jest również jednomyślny
• Zmiana ilości członków
• Tworzenie sądów wyspecjalizowanych przy sądzie.
III system
• System podejmowania głosów zwykłą większością
• Kwestie proceduralne
IV system
• System podejmowania decyzji 4/5 głosów
• Może stwierdzić istnienie wyraźnego ryzyka poważnego naruszenia przez członka UE wartości.
KOMISJA EUROPEJSKA
• 1967r.
• Powstała na mocy traktatu Fuzyjnego
• Wysoka Władza (1952r.) będąca organem zarządzającym EWWiS złożonym z funkcjonariuszy międzynarodowych, oraz istniejące od 1958 r. Komisja EWG i Komisja Euratomu zostały połączone w jednolitą Komisję Wspólnot Europejskich w 1967 r. na mocy Traktatu Fuzyjnego.
SKŁAD:
• Jeden obywatel z każdego państwa członkowskiego (Art. 17§7)
• Od 31.10.2014r. nastąpią zmiany. Będzie tylu członków, Abu ich liczba odpowiadała 2/3 liczby państw członkowskich UE + przewodniczący komisji.
• Członkowie wybierani na podstawie systemu równej rotacji. Ma on uwzględniać różnorodność demograficzną i geograficzną państw członkowskich. Po 2014r. deklaracja nr 10.
KADENCJA KE : 5 lat
- Członkowie komisji wybierani są ze względu na ich ogólne zaangażowanie a sprawy europejskie i kwalifikacje.
- Komisja Europejska działa w interesie Unii Europejskiej.
- Komisarze po ustaniu ich kadencji muszą zachować rozsądek w zatrudnianiu się na innych stanowiskach
- Kryteria żeby zostać Komisarzem: trzeba być znajomym premiera i dać się poznać na arenie międzynarodowej.
PROCEDURA POWOŁYWANIA CZŁONKÓW KE (procedura inwestytury):
I ETAP
Szefowie państw lub rządów głosujący większością kwalifikowaną przedstawiają kandydata. Muszą uwzględnić wybory parlamentarne. Parlament decyduje o przyjęciu kandydata.
II ETAP
Rada w porozumieniu z wybranym przewodniczącym przyjmuje listę pozostałych osób, które planuje mianować kandydatami. Po przygotowaniu listy kandydaci podlegają kolegialnemu zatwierdzeniu przez parlament.
III ETAP
Komisja Europejska jest mianowana przez Radę Europejską kwalifikowaną większością głosów.
STRUKTURA WEWNĘTRZNA KOMISJI:
• Zatrudnia największą ilość pracowników
• Komisja Europejska jako instytucja:
- przewodniczący:
* ma wpływ na podział zadań pomiędzy pozostałymi komisarzami
* mianuje wiceprzewodniczących komisji po uzyskaniu zgody od komisarzy
* przewodniczący może zarządzać rezygnacją złożoną przez komisarza
* sprawuje polityczne kierownictwo nad działaniami Komisji.
- dyrektoriaty regionalne:
* mają charakter sektorowy np. ds. rolnictwa
- departamenty:
* charakter horyzontalny
* służby prawne
FUNKCJE KOMISJI EUROPEJSKIEJ:
1. FUNKCJA PRAWODAWCZA
- bierze udział w procedurze legislacyjnej
- ma prawo inicjatywy ustawodawczej
- może stanowić prawo samodzielnie albo na podstawie traktatów lub przekazania kompetencji przez Radę.
2. FUNKCJA ADMINISTRACYJNA
- prowadzenia wspólnej polityki
- wykonywanie budżetu
- reprezentowanie Unii
- wykonywanie aktów prawnych uchwalonych przez parlament i Radę.
3. FUNKCJA KONTROLNA
- strażnik traktatów – czuwa nad stosowaniem traktatów przyjętych przez instytucje i na ich podstawie.
- Komisja nadzoruje stosowanie prawa pod kontrolą Trybunału Sprawiedliwości.
TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI UE
Art. 13 traktatu o UE
• Jest to instytucja, która składa się z 3 różnych organów:
1. Trybunał Sprawiedliwości (w znaczeniu ścisłym) 1952r.
2. Sąd (General Court – Sąd Ogólny) 1987r. sąd I instancji
3. Sądy wyspecjalizowane (Traktat z Nicei 2004r – Sąd ds. Służby publicznej UE przejął spory pracownicze)
SKŁAD:
• TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI
- tylu sędziów ile jest państw członkowskich (27) + rzecznicy generalni (8). Pięć największych państw mianuje po 1 rzeczniku. Reszta na podstawie rotacji. Liczba rzeczników generalnych może zmienić się na wniosek Trybunału Sprawiedliwości.
- kandydaci muszą być niezależni
- muszą to być osoby, które w swoich państwach mają kompetencje do pełnienia wysokich stanowisk. Nie musi to być ktoś, kto już był sędzią.
- kadencja sędziów: 6 lat
- sędziowie są mianowani za wspólnym porozumieniem państw członkowskich. Komitet byłych sędziów Trybunały Sprawiedliwości.
- RZECZNICY GENERALNI ich zadaniem jest przygotowanie uzasadnionych wniosków w sprawach, w których zgodnie ze statutem T.S wymagają ich zaangażowania. W opinii tej rzecznik wyraża swój pogląd na sprawę. Działają oni w interesie wymiaru sprawiedliwości. Opinia nie jest dla sędziów wiążąca, mogą jedynie się do niej odnieść.
• SĄD
- liczba sędziów jest określana w statucie (27) Polska: p. Wiśniewska
• SĄDY WYSPECJALIZOWANE
- 7 sędziów
Wyroki wydawane przez T.S oznaczone są literą „C” np. C-407/04
Przez Sąd literą „T” np. T-407/04
Przez Sądy wyspecjalizowane literą „F” np. F-407/04
STRUKTURA WEWNĘTRZNA:
• Trybunał Sprawiedliwości
- działa w Izbach 3 lub 5 osobowych
- może działać w wielkiej Izbie – 13 sędziów
- może również orzekać w liczbie 27 sędziów np. w przypadku złożenia ze stanowiska rzecznika
• Sąd
- izby 2,3 osobowe
- izby 13 osobowe
- nie ma Rzeczników Generalnych ale mogą zostać powołani.
KOMPETENCJE TRYBUNAŁU SPRAWIEDLIWOŚCI:
• Zapewnienie poszanowania prawa w wykładni i stosowaniu traktatów
• T.S orzeka:
1. W zakresie skarg wniesionych przez państwa, instytucje bądź osoby fizyczne lub prawne
2. W trybie prejudycjalnym na wniosek sądów państw członkowskich w sprawie wykładni prawa w Unii lub ważności aktów prawnych przyjętych przez instytucje.
3. W innych sprawach określonych w traktacie.
• Jako sąd administracyjny T.S rozpatruje skargi na legalność lub zaniechanie uchwalenia jakiegoś aktu prawnego
• Działa jako sąd pracy. Rozpatruje spory między funkcjonariuszami a zatrudniającymi ich osobami.
• Działa jako Trybunał Międzynarodowy
• Działa jako Sąd Cywilny. Orzeka o wysokości odszkodowań za szkody wyrządzone przez instytucje Unii bądź ich funkcjonariuszy.
• Działa jako Trybunał Konstytucyjny. Wydaje orzeczenia o zgodności aktów prawnych wydanych przez instytucje z wykładnią prawa pierwotnego.
EUROPEJSKI BANK CENTRALNY 1998r
STRUKTURA WEWNĘTRZNA:
• Ma podmiotowość prawną jako jedyna instytucja. Jest stroną umów międzynarodowych.
• Składa się z:
1) Rady Prezesów
2) Zarządu
3) Rady Ogólnej
RADA PREZESÓW
- członkowie zarządu EBC + prezesi banków centralnych tych państw gdzie walutą jest euro (16)
- zadania: wytyczne dotyczące zadań, określanie wysokości stóp procentowych, określanie wysokości rezerw
ZARZĄD
- prezes
- wiceprezes
- 4 członków
- mianowany jest przez Radę Europejską
- kadencja 8 lat
- członkowie wybierani ze względu na autorytet oraz doświadczenie zawodowe dotyczące pieniądza.
- funkcje:
* Realizowanie polityki pieniężnej UE zgodnie z wytycznymi
* Jest odpowiedzialny za organizację posiedzeń EBC
RADA OGÓLNA
- składa się z prezesa i wiceprezesa EBC oraz prezesów wszystkich banków centralnych krajów członkowskich ( także tych, które nie mają wprowadzonej waluty euro)
- kompetencje
* Współdziała w wykonywaniu funkcji doradczych EBC np. gromadzenie informacji statystycznych, wspieranie działalności sprawozdawczej EBC
* Przyjmuje warunki zatrudnienia członków personelu EBC
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY
- organ ochrony finansowej
- jakie kryteria muszą spełniać członkowie na kandydatów T.O?
- jakie kryteria uwzględnia T.O przy wykonywaniu f. kontrolnych (legalność i funkcjonalność)
- na czym polega funkcja opiniodawcza T.O?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Czw 7:23, 29 Kwi 2010 Temat postu: |
|
|
Dziekuje
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Wysłany: Śro 9:51, 09 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
Czy ma któs lepiej opisane jak Rada UE podejmuje decyzje bo to co pisze wyzej to jakos nie moge sie w tym polapac:(
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|