Forum www.usadmin.fora.pl Strona Główna

Forum www.usadmin.fora.pl Strona Główna -> Archiwum / Materiały -> Postepowania adm jurysdykcyjne szczególne.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu  
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
klaudia
Administrator



Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/10


PostWysłany: Pią 9:44, 25 Lut 2011    Temat postu: Postepowania adm jurysdykcyjne szczególne.

Wrzucam tutaj odpowiedzi do zagadnien z dzialu ktory będzie przerabiany na ćwiczeniach,gdyby ktoś potrzebowal Smile Są to notatki z ćw z zeszlego roku i nie tylko Razz

1. 1. Postępowania w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych:
-KPA, aż dwa artykuły – 180 i 181.
- w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych stosuje się przepisy KPA chyba, że przepisy dot.ubezpieczeń regulują pewne rzeczy odmiennie
-def.sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych - Przez sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych rozumie się sprawy wynikające z przepisów o ubezpieczeniach społecznych, o zaopatrzeniach emerytalnych i rentowych, o funduszu alimentacyjnym, a także sprawy wynikające z przepisów o innych świadczeniach wypłacanych z funduszów przeznaczonych na ubezpieczenia społeczne.
- organy - Organy odwoławcze właściwe w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych określają przepisy odrębne; do postępowania przed tymi organami stosuje się odpowiednio przepis art. 180 §1
- tryb odwoławczy od decyzji z zakresu ubezpieczeń społecznych – przysługuje odwołanie do sądu powszechnego (pracy i ubezpieczeń społecznych), przysługuje również w razie niewydania decyzji w terminie 2 miesięcy licząc od dnia zgłoszenia wniosku
- oświadczenie lub inne roszczenie od decyzji przyznającej świadczenie – w drodze wyjątku, a także od decyzji odmawiającej takiego świadczenia, a także od decyzji w sprawach o umorzenie należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne znajdują zastosowanie w art. 127§3 – adm. tryb odwoławczy
( co do zasady do sądu odwołanie, art. 127§3 wyjątki
- art.71a o systemie ubezpieczeń społecznychpozwala na doręczenie korespondencji listem zwykłym, w razie wątpliwości ciężar dowodu spoczywa na organach zakładu
- istenieje obowiązek wydawania decyzji nawet jeśli przepisy KPA przewidują wydanie postanowienia kończącego postępowanie w sprawie
-od wydania w trakcie postępowania innych postanowień zażalenie nie przysługujpe –art.83d
-decyzje ostateczne mogą być weryfikowane na podstawie przepisów KPA – tryb nadzwyczajny
- organ wyższego stopnia będzie sprawował nadzór nad ZUSem – ministrer do spraw zabezpieczenia społecznego
- wprowadzono tryb weryfikacji decyzji ostatecznej na mocy którego zostały określone uprawnienia lub zobowiązania strony, prawo to lub zobowiązanie ulega ponownemu ustaleniu z urzędu lub na wniosek, jeżeli po uprawomocnieniu się decyzji zostaną ujawnione nowe okoliczności
-w sprawach zakończonych rozstrzygnięciem sądu organ ZUS albo wydaje decyzje we własdnym zakresie jeśli jest to korzystne dla strony, albo występuje do sądu z wnioskiem o wzgnowienie postępowania jeśeli prawo strony nie istnieje lub jest wyższe
Wyjątek: sprawy o renty i emerytury
-wysokość –art.80
-org ZUS – do sądu ( 30dni, dłużej niż w KPA)
-tryb samokontroli- różnice
1. nie 7 dni ( tylko 30 dni)
2. nie musi uwzględnić w całości ( może w części)
-ZUS to państwowa jednostka organizacyjna, ma osobowość prawną, nie jest organem adm.pub.
Organem jest prezes ZUS
( w sprawach klęski żywiołowej i konkurencji i konsumentów)
Tryb odwoławczy od decyzji organu ZUS w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych
Od decyzji Zakładu przysługuje odwołanie do właściwego sądu w terminie i
według zasad określonych w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego.
Odwołanie do sądu przysługuje również w razie nie wydania decyzji w terminie
2 miesięcy, licząc od dnia zgłoszenia wniosku o świadczenie lub inne roszczenia.
Od decyzji przyznającej świadczenie w drodze wyjątku oraz od decyzji odmawiającej przyznania takiego świadczenia, a także od decyzji w sprawach o umorzenie należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, odwołanie nie przysługuje. Stronie przysługuje prawo do wniesienia wniosku do Prezesa Zakładu o ponowne rozpatrzenie sprawy, na zasadach dotyczących decyzji wydanej w pierwszej instancji przez ministra. Do wniosku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od decyzji, określone w Kodeksie postępowania administracyjnego.
Odwołanie wnosi się na piśmie do jednostki organizacyjnej Zakładu, która wydała decyzję, lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę.
Jeżeli Zakład uzna odwołanie za słuszne, zmienia lub uchyla decyzję niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia wniesienia odwołania. W tym wypadku odwołaniu nie nadaje się dalszego biegu.
Jeżeli odwołanie nie zostało w całości lub w części uwzględnione, Zakład przekazuje niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia wniesienia odwołania, sprawę do sądu wraz z uzasadnieniem.


2.Postępowania w sprawie z zakesu ochrony konkurencji i konsumentów oraz przed urzędami regulacyjnymi- BRAK
3. 3. Postępowanie w sprawach z zakresu pomocy społecznej
W postępowaniu w sprawie świadczeń z pomocy społecznej należy kierować się przede wszystkim dobrem osób korzystających z pomocy społecznej i ochroną ich dóbr osobistych. W szczególności nie należy podawać do wiadomości publicznej nazwisk osób korzystających z pomocy społecznej oraz rodzaju i zakresu przyznanego świadczenia.

Właściwość miejscową gminy ustala się według miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się o świadczenie.
W przypadku osoby bezdomnej właściwą miejscowo jest gmina ostatniego miejsca zameldowania tej osoby na pobyt stały.
W przypadkach szczególnie uzasadnionych sytuacją osobistą osoby ubiegającej się o świadczenie oraz w sprawach niecierpiących zwłoki, właściwą miejscowo jest gmina miejsca pobytu osoby ubiegającej się o świadczenie.
Gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania albo na ostatnie miejsce zameldowania na pobyt stały jest obowiązana do zwrotu wydatków gminie, która przyznała świadczenia w miejscu pobytu.

Świadczenia z pomocy społecznej są udzielane:
- na wniosek osoby zainteresowanej,
- jej przedstawiciela ustawowego albo innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej
- z urzędu.

Sądy, organy i jednostki organizacyjne są obowiązane niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni, udostępnić lub udzielić na wniosek pracownika socjalnego odpowiednich informacji, które mają znaczenie dla rozstrzygnięcia o przyznaniu lub wysokości świadczeń z pomocy społecznej.
Przyznanie świadczeń z pomocy społecznej następuje w formie decyzji administracyjnej po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego. Rodzinny wywiad środowiskowy przeprowadza się w celu ustalenia sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej osób i rodzin.

Udzielanie świadczeń w postaci pracy socjalnej i poradnictwa, a także przyznanie biletu kredytowanego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej.
Świadczenia pieniężne z pomocy społecznej przyznaje się i wypłaca za okres miesiąca kalendarzowego, począwszy od miesiąca, w którym został złożony wniosek wraz z wymaganą dokumentacją.

Osoby i rodziny korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej są obowiązane niezwłocznie poinformować organ, który przyznał świadczenie, o każdej zmianie w ich sytuacji osobistej, dochodowej i majątkowej, która wiąże się z podstawą do przyznania świadczeń.

Odwołanie od decyzji w sprawie świadczeń z pomocy społecznej może złożyć inna osoba za zgodą osoby ubiegającej się o świadczenie.
Zmiana, uchylenie decyzji ostatecznej z zakresu pomocy społecznej
Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, z wyjątkiem decyzji o odmowie przyznania biletu kredytowanego, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego.
Decyzję administracyjną zmienia się lub uchyla na niekorzyść strony bez jej zgody w przypadku:
a) zmiany przepisów prawa,
b) zmiany sytuacji dochodowej lub osobistej strony,
c) pobrania nienależnego świadczenia,
a także można zmienić lub uchylić decyzję:
a) przypadku stwierdzenia przez pracownika socjalnego marnotrawienia przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia lub korzystania w sposób niezgodny z przeznaczeniem bądź marnotrawienia własnych zasobów finansowych
b) przypadku stwierdzonych przez pracownika socjalnego dysproporcji między udokumentowaną wysokością dochodu a sytuacją majątkową osoby lub rodziny
Zmiana decyzji administracyjnej na korzyść strony nie wymaga jej zgody.
4. Postępowanie w sprawie pozwolenia budowlanego
Roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę.
Stronami w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu.

Pozwolenie na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego może być wydane po uprzednim:
1) przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko wymaganego przepisami o ochronie środowiska;
2) uzyskaniu przez inwestora, wymaganych przepisami szczególnymi, pozwoleń, uzgodnień lub opinii innych organów. Uzgodnienie, wyrażenie zgody lub opinii, powinny nastąpić w terminie 14 dni od dnia przedstawienia proponowanych rozwiązań. Niezajęcie przez organ stanowiska w tym terminie uznaje się jako brak zastrzeżeń do przedstawionych rozwiązań.

Pozwolenie na budowę może być wydane wyłącznie temu, kto:
1) złożył wniosek w tej sprawie w okresie ważności decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
2) złożył oświadczenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej, o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej określi, w drodze rozporządzenia, wzory: wniosku o pozwolenie na budowę, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i decyzji o pozwoleniu na budowę.
Wzory wniosku i oświadczenia, powinny obejmować w szczególności dane osobowe lub nazwę inwestora oraz inne informacje niezbędne do podjęcia rozstrzygnięcia w prowadzonym postępowaniu. Wzór decyzji o pozwoleniu na budowę powinien obejmować w szczególności określenie organu wydającego decyzję, dane osobowe lub nazwę inwestora i innych stron postępowania oraz inne informacje niezbędne inwestorowi do legalnego wykonywania robót budowlanych.

Do wniosku o pozwolenie na budowę należy dołączyć:
1) 4 egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem,
2) oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
3) decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
4) w przypadku obiektów zakładów górniczych oraz obiektów usytuowanych na terenach zamkniętych i terenach postanowienie o uzgodnieniu z organem administracji architektoniczno-budowlanej projektowanych rozwiązań w zakresie:
a) linii zabudowy oraz elewacji obiektów budowlanych projektowanych od strony dróg, ulic, placów i innych miejsc publicznych,
b) przebiegu i charakterystyki technicznej dróg, linii komunikacyjnych oraz sieci uzbrojenia terenu, wyprowadzonych poza granice terenu zamkniętego, portów morskich i przystani morskich, a także podłączeń tych obiektów do sieci użytku publicznego.

Projekt budowlany i inne dokumenty, zawierające informacje niejawne mogą być za zgodą właściwego organu przechowywane przez inwestora.

Przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego właściwy organ sprawdza:
1. zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego i wymaganiami ochrony środowiska, wymaganiami decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przepisami
2. kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń;
3. wykonanie - a w przypadku obowiązku sprawdzenia projektu także sprawdzenie projektu - przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane.

W razie stwierdzenia naruszeń, właściwy organ nakłada postanowieniem obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, określając termin ich usunięcia, a po jego bezskutecznym upływie wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę. W razie spełnienia wymagań właściwy organ nie może odmówić wydania decyzji o pozwoleniu na budowę.

Właściwy organ wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę, jeżeli na terenie, którego dotyczy projekt zagospodarowania działki lub terenu, znajduje się obiekt budowlany, w stosunku do którego orzeczono nakaz rozbiórki.
W przypadku gdy właściwy organ nie wyda decyzji w sprawie pozwolenia na budowę w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji, organ wyższego stopnia wymierza temu organowi karę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Kara ta stanowi dochód Skarbu Państwa.
Decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem 2 lat od dnia, w którym decyzj Decyzję o pozwoleniu na budowę właściwy organ przesyła niezwłocznie organowi, który wydał decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Właściwy organ prowadzi rejestr decyzji o pozwoleniu na budowę oraz przechowuje zatwierdzone projekty budowlane, a także inne dokumenty objęte pozwoleniem na budowę, co najmniej przez okres istnienia obiektu budowlanego.
Przeniesienie uprawnień wynikających z pozwolenia budowlanego
Inwestor ma możliwość przeniesienia decyzji pozwolenie na budowę na inny podmiot – najczęściej gdy inwestor sprzeda grunt co do którego uzyskano pozwolenie na budowę, projekt
Organ ma obowiązek przenieść tę decyzje za zgodą strony- stroną jest tylko ten kto przenosi i ten na kogo jest przenoszona, organ nie ma możliwości odmowy przeniesienia pozwolenia na budowę.
Właściwym do przeprowadzenia postępowania oraz wydania decyzji w przedmiocie przeniesienia pozwolenia budowlanego jest, co do zasady, starosta, a w niektórych tylko przypadkach wojewoda.
Przeniesienie pozwolenia na budowę dopuszczalne jest tylko wówczas, gdy budowa objęta decyzją nie została jeszcze zakończona. Obowiązkiem organu jest więc każdorazowo ustalenie, czy decyzja będąca przedmiotem postępowania pozostaje jeszcze w obrocie prawnym. Istotnym jest tu nie formalne zgłoszenie zakończenia budowy, lecz faktyczny stan zaawansowania robót.
Wniosek o przeniesienie pozwolenia budowlanego może złożyć zarówno podmiot, który uzyskał pierwotną decyzję, jak i zainteresowany przejęciem prawa budowy. Jeżeli wnioskodawcą jest podmiot pierwotnego pozwolenia, to fakt wystąpienia o przeniesienie praw z decyzji jest równoznaczny z wyrażeniem zgody na przekazanie pozwolenia innemu podmiotowi. Gdy zaś wniosek pochodzi od podmiotu zainteresowanego przejęciem uprawnień z decyzji, to zgoda adresata pierwotnego pozwolenia musi zostać wyrażona w sposób nie budzący wątpliwości. Wymagane jest tu stosowne oświadczenie woli złożone przez osobę fizyczną, na rzecz której wydano pierwotne pozwolenie, a jeżeli stroną stosunku administracyjnego jest osoba prawna - oświadczenie organu tej osoby lub należycie umocowanego przedstawiciela.
Podmiot, na rzecz którego ma zostać przeniesione pozwolenie, obowiązany jest wykazać się prawem do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu analogicznym, jak przy ubieganiu się o nowe pozwolenie na budowę. Podmiot ten składa oświadczenie o przejęciu wszelkich warunków z wraz z decyzją w przedmiocie przeniesienia pozwolenia budowlanego na rzecz innej osoby organ administracji architektoniczno-budowlanej doręczy nowemu inwestorowi urzędowo poświadczony odpis pierwotnego pozwolenia. Gdy zaś idzie o projekt budowlany, to nowy inwestor powinien, na zasadach ogólnych, dysponować dwoma jego egzemplarzami, które to podmiot pierwotnego pozwolenia powinien, przy uwzględnieniu stosownych rozliczeń, przekazać przejmującemu prawo budowy. Jeżeli roboty budowlane objęte przenoszonym pozwoleniem zostały już rozpoczęte, przekazaniu podlega cała dokumentacja budowy, a przede wszystkim dziennik budowy.
Prawo budowlane – postępowanie
Normy proceduralne
- wąski zakres – prawo budowlane
-szeroki zakres – ustawy szczególne (np. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym)
Charakter nieautonomiczny
1. Przepisy szczególne
2. Tam nieuregulowane kwestie – odesłanie do KPA
Czy dana inwestycja może być zrealizowana ?
- co do zasady jest potrzebne pozwolenie na budowe
- jeśli nie ma mijscowego planu zagospodarowania przestrzennego ( uchwała rady gminy)
to decyzja lokalizacyjna ( inwestycja celu publicznego) lub o warunkach zabudowy ( zastępuje plan, gdy cel jest inny niż publiczny)
Warunki:
1. Zachowanie ładu przestrzennego ( zasada dobrego sąsiedztwa)
- obrzar analizy – trzykrotność frontu do drogi publicznej (minimum 50m)
2. Muszą być zapewnione media ( wodociąg, gazociąg)
3. Zapewniony dostęp do drogi publicznej ( pomysł- możliwość korzystania)
4. Niesprzeczność z odrębnymi przepisami
5. Grunty rolne, leśne - wyjątki
O decyzje lokalizacyjną może wystąpić każdy.
Jeśli jest plan to nie trzeba występować o decyzje lokalizacyjną. – eliminuje to etap
Jak mamy decyzje to wtedy możemy złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na budowę

Czyli po pierwsze ład, a po drugie pozwolenie budowlane.
Prawo budowlane reguluje postępowania:
1. W sprawie uzyskania zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych
2. W sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego
3. W sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę
4. W sprawie zgłoszenia
5. W sprawie zmiany decyzji pozwolenia na budowę
6. W sprawie przeniesienia pozwolenia na budowę na inny podmiot
7. W sprawie wydania pozwolenia na wejście na teren sąsiada
8. W sprawie legalizacji samowoli budowlanej
9. Naprawcze
10. W sprawie zawiadomienia o zakończeniu budowy
11. W sprawie zazwolenia na użytkowanie obiektu
Organ – dwa rodzaje:
1. Organ adm. architektonicznej
I instancja
Starosta – wojewoda
II instancja
Wojewoda – Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego
2. Organ adm. nadzoru
I instancja
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego
Wojewoda przy pomocy Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego ( adm.zespolona)
II instancja
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego
Działają osobno ! (1 i 2 )
Zasada- na każde roboty budowlane trzeba mieć zezwolenie.
Wyjątki:
1. Wystarczy zgłoszenie
2. Ani pozwolenie, ani zgłoszenie

Postępowanie w sprawie pozwolenia budowlanego
Kto: decyzja starosty – odwołanie do wojewody
Strona: art28 ust.2 prawa budowlanego - Stronami w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu.
Inwestor to osoba fizyczna, prawna, ułomna, nie musi być właścicielem an użytkowikiem wieczystym.
Musi posiadać środki na cele budowlane.
Działa we własnym imieniu i na własny rachunek.
Ponosi ciężar ekonomiczny, organizuje proces budowlany i zapewnia w nim udział osób posiadających uprawnienia do wykonywania samodzielnie finkcji w budownictwie,tj.
-projektanta ( architekta)
-kierownika budowy
- inspektor nadzoru
Obszar oddziaływania – wpływ na nieruchomości sąsiednie – imisja ( garaż- ubojnia)
Dwie kwestie
1.zatwierdzenie projektu budowlanego
2.wydanie pozwolenia na budowę

( samo zatwierdzenie – art. 34 ust 4 i 5, ważne przez rok; projekt bo stara się o kredyt)
Pozwolenie na budowę – ważne przez 3lata
Jest wymagane
1. Dla nowowznoszonego budynku
2. Dla budynku w którym następuje zmiana funkcji użytkowania
3. Dla prac remontowo-budowlanych, adaptacyjnych jeśli wiąże się ze zmianą elewacji, elementów konstrukcyjnych budynku i dotyczy instalacji gazowych
4. Dla garaży związanych z gruntem ( murowane, fundamenty)
5. Dla docieplenia budynków bez względu na materiał termoizolacyjny
Nie potrzeba zezwolenia
Art. 29

…………….

Załączyć trzeba:
1. Projekt budowy z opinią, uzgodnieniem i pozwoleniem
2. Projekt zagospodarowania działki
3. Dowód stwierdzający, że inwestor ma prawo dysponowania działką
4. Mapę geodezyjną z ewidencji gruntów
5. Ksero uprawnień architekta
Postępowanie jest wszczynane tylko na wniosek
Dokumenty urzędowe – podstawa
Termin na decyzje – 1 miesiąc ( zasada), 2 miesiące sprawy skomplikowane
Jeśli w ciągu 65dni nie wyda pozwolenia to organ wyższego stopnia na wniosek może nałożyć karę grzywny na organ- 500zł za każdy dzień zwłoki
Na postanowienie przysługuje zażalenie.

Postępowanie w sprawie zgłoszenia
Art.30
- zalegalizowanie, budowa jest skończona ( jeśli w trakcie budowy to postępowanie naprawcze)
- jeśli budowla spełnia parametry to zatwierdzenie, jeśli nie - rozbórka


6. Postępowania w sprawach z zakresu klęsk żywiołowych
Stan klęski żywiołowej może być wprowadzony na obszarze, na którym wystąpiła klęska żywiołowa, a także na obszarze, na którym wystąpiły lub mogą wystąpić skutki tej klęski.
Stan klęski żywiołowej wprowadza się na czas oznaczony, niezbędny dla zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia, nie dłuższy niż 30 dni.
Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, może wprowadzić stan klęski żywiołowej
z własnej inicjatywy lub na wniosek właściwego wojewody. W rozporządzeniu określa się przyczyny, datę wprowadzenia oraz obszar i czas trwania stanu klęski żywiołowej, a także, rodzaje niezbędnych ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela.
Rozporządzenie ogłasza się w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, a ponadto podaje do publicznej wiadomości, w drodze obwieszczenia właściwego wojewody przez rozplakatowanie w miejscach publicznych, a także w sposób zwyczajowo przyjęty na danym obszarze.
Redaktorzy naczelni dzienników oraz nadawcy programów radiowych i telewizyjnych są obowiązani do niezwłocznego, nieodpłatnego podania do publicznej wiadomości rozporządzenia Rady Ministrów o wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej, przekazanego im przez wojewodę właściwego ze względu na siedzibę redakcji lub nadawcy.

Stan klęski żywiołowej może zostać przedłużony na czas oznaczony, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, po wyrażeniu przez Sejm zgody na to przedłużenie.
Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, znosi stan klęski żywiołowej na całym obszarze jego obowiązywania lub na części tego obszaru przed upływem czasu, na który został wprowadzony, jeżeli ustaną przyczyny jego wprowadzenia.
Formy ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela w czasie stanu klęski żywiołowej

Ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela w stanie klęski żywiołowej
stosuje się do osób fizycznych zamieszkałych lub czasowo przebywających na obszarze,
na którym został wprowadzony stan klęski żywiołowej, oraz odpowiednio do
osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej,
mających siedzibę lub prowadzących działalność na obszarze, na którym został
wprowadzony stan klęski żywiołowej.

Ograniczenia te mogą polegać na:
1) zawieszeniu działalności określonych przedsiębiorców,
2) nakazie lub zakazie prowadzenia działalności gospodarczej określonego rodzaju,
3) nakazaniu pracodawcy oddelegowania pracowników do dyspozycji organu kierującego działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia,
4) całkowitej lub częściowej reglamentacji zaopatrzenia w określonego rodzaju artykuły,
5) obowiązku poddania się badaniom lekarskim, leczeniu, szczepieniom ochronnym oraz stosowaniu innych środków profilaktycznych i zabiegów,
niezbędnych do zwalczania chorób zakaźnych oraz skutków skażeń chemicznych i promieniotwórczych,
6) obowiązku poddania się kwarantannie,
7) obowiązku stosowania środków ochrony roślin lub innych środków zapobiegawczych
niezbędnych do zwalczania organizmów szkodliwych dla ludzi, zwierząt lub roślin,
8) obowiązku stosowania określonych środków zapewniających ochronę środowiska,
9 obowiązku stosowania środków lub zabiegów niezbędnych do zwalczania chorób zakaźnych zwierząt,
10) obowiązku opróżnienia lub zabezpieczenia lokali mieszkalnych bądź innych pomieszczeń,
11) dokonaniu przymusowych rozbiórek i wyburzeń budynków lub innych obiektów budowlanych albo ich części,
12) nakazie ewakuacji w ustalonym czasie z określonych miejsc, obszarów i obiektów,
13) nakazie lub zakazie przebywania w określonych miejscach i obiektach oraz na określonych obszarach,
14) zakazie organizowania lub przeprowadzania imprez masowych,
15) nakazie lub zakazie określonego sposobu przemieszczania się,
16) wykorzystaniu, bez zgody właściciela lub innej osoby uprawnionej, nieruchomości i rzeczy ruchomych,
17) zakazie prowadzenia strajku w odniesieniu do określonych kategorii pracowników lub w określonych dziedzinach,
18) ograniczeniu lub odstąpieniu od określonych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jednakże niepowodującym bezpośredniego narażenia życia lub zdrowia pracownika
19) wykonywaniu świadczeń osobistych i rzeczowych.

Ograniczenia w stosunku do osób zatrudnionych u pracodawcy, wobec którego został wydany nakaz prowadzenia działalności gospodarczej określonego rodzaju, mogą polegać na:
1) zmianie systemu, wymiaru i rozkładu czasu pracy, w tym wydłużeniu okresu rozliczeniowego do dwunastu miesięcy, na zasadach określonych w Kodeksie pracy,
2) obowiązku pracy w niedziele, święta i dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy w pięciodniowym tygodniu pracy, w tym wydłużeniu okresu rozliczeniowego do dwunastu miesięcy, na zasadach określonych w Kodeksie pracy,
3) powierzeniu pracownikowi wykonywania pracy innego rodzaju niż wynikający z nawiązanego stosunku pracy; w takim przypadku pracownik zachowuje prawo do dotychczasowego wynagrodzenia, obliczonego według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego.

7. Postępowanie represyjne
Odpowiedzialność administracyjna to odpowiedzialność za delikt administracyjny (to czyn zagrożony karą przez ustawę obowiązującą).
Kara wymierzana jest przez organ administracji pub., może być nałożona na osobę fizyczną, prawną i ułomną ( nie na spółkę, tylko na wspólników spółki cywilnej).
Kary są dotkliwe.
Przykłady.
1.Kara za usunięcie drzewa lub krzewu bez zezwolenia
2.Kara za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi
3.Kara za przejazd po drodze publicznej pojazdami nienormatywnymi bez zezwolenia albo niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu
(delikt to czyn – np. zajęcie pasa drogowego, wycięcie drzewa)
Ad.1.
Zasada jest taka, że drzew ani krzewów nie wolno usuwać.
Wyjątki:
-gdy otrzyma się zezwolenie
- jeśli jest to specyficzna kategoria drzew : owocowe, których wiek nie przekracza 5lat
Kto odpowiada za wycięcie drzewa/krzewu bez zezwolenia? Ten, kto mógł takie zezwolenie uzyskać.
Organ( w/b/p.m) wymierza kary decyzją administracyjną.
Gdy drzewo/krzew znajduje się na nieruchomości gminnej organem właściwym jest starosta.
Misto na prawach powiatu- starosta występuje do SKO, aby ten orzekł o jego właściwości lub wyznaczył inny organ
Kto może wystąpić o zezwolenie ( strona)
1. Właściciel
2. Posiadacz ( samoistny, zależny) – to tylko tytuł prawny – potrzebna zgoda właściciela
Odpowiedzialność administracyjna – nie trzeba ustalać winy.
Postępowanie wszczyna się tylko i wyłącznie z urzędu ( donos, org.ochrony środowiska)
Przeprowadzenie dowodu z oględzin – obligatoryjnie.
Co powinien zawierać protokół – miejsce oględzin, data, ilość osób uczęstniczących, rodzaj i gatunek drzewa, obwód pnia, data usunięcia lub zniszczenia, przyczyna, kto jest posiadaczem nieruchomości, kto jest sprawcą – jeśli jest to możliwe do ustalenia i podpisy.
Jak się ustala karę: trzykrotność opłaty za wycięcie drzewa
- co to było za trzewo
- obwód drzewa na wysokości 130cm
- stawki określa minister ds. ochrony środowiska
- nie ma drzewa, lub nawet pnia – postępowanie wyjaśniejące
( świadkowie, zdjęcia, wynik postępowania wyjaśniającego + 50%
- jeśli jest pień to liczy się promień najmniejszego słoja
Kara nie ma charakteru odszkodowawczego, nie jest to bezpośrednia wartość drzewa
Decyzja ma charakter podwójnie związany – jeśli organ stwierdzi zaistnienie tego deliktu to musi wymierzyć karę, wysokość kary jest z góry ustalona stawkami
Termin płatności kary – 14 dni od decyzji ostatecznej, w tym terminie adresat decyzji może wystąpić o rozłożenie kary na raty na okres nie dłuższy niż 5 lat
Odracza się termin płatności na okres trzech lat jeżeli:
-.Stopień uszkodzenia drzewa/krzewu nie wyklucza ich żywotności oraz możliwości odtworzenia korony i posiadacz nieruchomości podjął starania mające na celu zachowanie żywotności d/k za które wymierzone były kary
Jeśli po 3 latach d/k odrodzi się to następuje umorzenie kary, lub jeśli d/k nie przeżyło, ale nie z winy posiadacza
Postępowanie represyjne- nie ma uregulowań
Zasady ogólne KPA + ust.o ochronie przyrody
-zapewnienie czynnego udziału
-prawo do obrony, informacji
-wypowiedzenia się
Rekomendacja komitetu ministrów Rady Europy w sprawie sankcji adm. z 13.02.1991r.
-nie ma charakteru powszechnie obowiązującego, ale zapewnia pełne standardy które powinny być stosowane
-konieczność stosowania rekomendacji wynika z orzecznictwa NSA
Nie ustala się winy.
Zgodnie z orzecznictwem NSA do odpowiedzialności karno-adm. należy stosowaćart.42 Konstytucji dot. represji
W artykule tym zawarto fundamentalne zasady prawa represyjnego, polegające na tym, że
1. Wyłączność ustawy w sferze prawa represyjnego, tzn. wszystkie okoliczności muszą być ustalone w ustawie
2. Znamiona czynu zabronionego muszą być określone w sposób precyzyjny
3. Konstytucja zakazuje karania za czyn, który nie był zabroniony pod groźbą kary przez ustawę obowiązującą w chwili jego popełnienia

7. Postępowanie w sprawach cywilnych
-definicja sprawy cywilnej wg art. 1 KPC – Kodeks postępowania cywilnego normuje postępowanie sądowe w sprawach ze stosunków z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego oraz prawa pracy, jak również w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych oraz w innych sprawach, do których przepisy tego Kodeksu stosuje się z mocy ustaw szczególnych.
Pojęcie sprawy cywilnej w ujęciu formalnym- obejmuje sprawy przekazane do załatwienia sądom cywilnym, natomiast w ujęciu materialnoprawnym to stosunki cywilnoprawne charakteryzujące się równorzędnością stron w ramach której żadna ze stron nie ma pozycji władczej, źródłem stosunku cywilnoprawnego mogą być zdarzenia cywilnoprawne np. umowy, ale również akty administracyjne ( decyzja administracyjna).
Przez sprawy w ujęciu materialnoprawnym rozumiemy sprawy polegające na wywołaniu skutku w zakresie stosunku cywilnoprawnego, czyli dot. praw, obowiązków o charakterze cywilnoprawnym.
Czy organy administracji mogą orzekać w sprawach cywilnych ?
Są takie:
1. Sprawa aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego
( ust. o gospodarce nieruchomościami)
2. Sprawa przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości we własność
( ust z 4.09.1997r.)
3. Opłata planistyczna ( renta planistyczna) – podział nieruchomości
4. Rozgraniczenie nieruchomości
5. Zwrot wywłaszczonej nieruchomości
6. Rekompensata za mienie zabużańskie
7. Odszkodowanie za grunty zajęte pod drogi publiczne z mocy prawa (1.01.99r.)
Po II wś chciano jak najwięcej spraw załatwiać przez administracje, nie sądy.
Postępowanie administracyjne – szybkość i prostota postępowania.
Minusy:
1) sąd cywilny – koszty ponosi strona, która przegrała sprawę
2) organ administracyjny – organ pokrywa koszty ( państwo)

Renta planistyczna – art. 36 i 37
W gminie tworzy się plan zagospodarowania przestrzennego.
Tylko w szczególnych przypadkach jest to obowiązek. Co do zasady gminy nie muszą tego robić.
Jeśli nie ma planu zagospodarowania przestrzennego – muszą uzyskać albo decyzje o warunkach zabudowy albo o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego może wpłynąć na wartość nieruchomości.
Jeśli zmaleje – tryb cywilnoprawny ( przed sądem powszechnym)
-odszkodowanie od gminy
-prawo wykupienia działki
- zamiana działki na inną
- jeśli właściciel sprzedał nieruchomość w ciągu pięciu lat od uchwalenia planu to może domagać się wyrównania
Jeśli wzrośnie – opłata planistyczna ( od 1995r.)
-idea jest oparta na założeniu - „zarobiłeś w związku z uchwaleniem planu to teraz się podziel tym zyskiem”
- rodzaj rekompensaty za poniesione przez gminę koszty
- żeby obciążyć właściciela opłatą planistyczną muszą być spełnione łącznie cztery przesłanki:
1. musi nastąpić wzrost wartości nieruchomości
2. wzrost ten musi nastąpić w związku z uchwaleniem lub zmianą planu
3. właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości zbywa ją odpłatnie ( nie darowizna)
4. zbycie następuje w terminie nie dłuższym niż 5 lat od uchwalenia lub zmiany planu, przy czym w tym terminie organ musi zdążyć ze wszczęciem postępowania w sprawie wymierzenia opłaty
Postępowanie – przepisy KPA ( danina publiczna?)
Organ I instancji – w/b/p.m
Organ II instancji – SKO ( nie ma odwołania, jest skarga do sądu administracyjnego )
Strona- właściciel lub użytkownik wieczysty, który nieruchomość zbył
Jeżeli jest ich kilku – stosownie do udziałów
Małżonkowie – solidarnie
Jeśli właścicielem albo u.w jest gmina to nie płaci.
Tryb wszczęcia : z urzędu, obligatoryjnie- po uzyskaniu informacji o zbyciu nieruchomości
Gmina może sama sobie ustalić opłaty, robi to w planie.
Nie może być wyższa niż 30% wzrostu wartości.
Nie może też być mniejsza niż 0%.
W ciągu 7 dni notariusz ma obowiązek przesłać akt notarialny do gminy.
Art. 36 ust 7 – właściciel może wystąpić do organu z zapytaniem ile ta opłata będzie wynosić, wycena ( deklaracja) wąże organ.
Wszczęcie postępowania może nastąpić do 5 lat od uchwalenia planu.
Termin zawity – nie podlega przywróceniu
Sposób ustalania opłaty
- dowód obligatoryjny – operat szacunkowy sporządzony na prośbę organu przez rzeczoznawcę majątkowego
- dowód jak każdy inny- podlega ocenie
Wysokość opłaty planistycznej
- wycenienie wg cen rynkowych obowiązujących na dzień sprzedaży
- wartość gruntu z uwzględnieniem przeznaczenia terenu sprzed uchwalenia lub zmiany planu ( ustawa z 15.05.2001r.)
( grunt wcześniej był roliny – 10tys., teraz jest mieszkaniowy – 30tys.)
-wycena – wartość gruntu rolnego z uwzględnieniem wartości gruntu po zmienie planu
- czyli średnia -20tys i z tego 30%( na przykład)
- cena sprzedaży nie ma znaczenia
- jeśli nie było planu to wycenia się zgodnie z przeznaczeniem ( jako pole, łąka)
Aktualizacja opłaty z tytułu użytkowania wieczystego
- charakter cywilnoprawny – prawo rzeczowe
- na 99lat, własność SP lub j.s.t., na gruncie publicznym , opłata roczna ( coś ala czynsz)
- aktualizuje się bo w ciągu 99lat opłata może stracic na aktualności; może ona zmaleć lub wzrosnąć
- iniscjatywa- właściciel (SP, j.s.t) lub użytkownik wieczysty
- uregulowanie – art. 77-81 ustawy o gospodarce nieruchomościami
Trzy etapy:
1.Właściciel chce podwyższyć opłatę roczną , więc do 31 grudnia składa u.w. wypowiedzenie umowy wraz z nową ofertą
2.Jeśli użytkownik wieczysty nie godzi się na podwyżkę to składa wniosek do org.adm.pub , że aktualizacja jest nieuzasadniona – do SKO, lub wyżej
Do postępowania stosuje się przepisy KPA:
- o wyłączeniu pracownika lub organu
- o doręczeniach
- o załatwianiu spraw
- o wezwaniach, terminach
-wyjątek: nie stosuje się przepisów dot.odwołań i zażaleń
Przed SKO- obligatoryjnie rozprawa i powinno się dążyć do ugody ( właściciel- u.w.)
Od orzeczenia nie przysługuje odwołanie !!!
Ale niezadowolony z wydanego orzeczenia właściciel lub u.w. może wnieść w ciągu 14dni sprzeciw, co jest równoznaczne z żadaniem przekazania sprawy do sądu powszechnego.
W razie wniesienia sprzeciwu orzeczenie SKO traci moc.
4. Przekazanie dokumentów do sądu powszechnego, postępowanie.

POstepowania z zakresu wlasnosci przemyslowej pominełam,poniewaz ponoc ma to nieobowiazywać Smile (tak zostalo zasygnalizowane na wykładzie)


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez klaudia dnia Pią 13:39, 25 Lut 2011, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Iwa
Kociak... ^^



Kociak... ^^
Dołączył: 05 Lut 2009
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Żory
Płeć: Kobieta


PostWysłany: Pią 9:56, 25 Lut 2011    Temat postu:

dzięki, na pewno sie przyda Very Happy

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Iwa dnia Pią 9:56, 25 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość








PostWysłany: Pią 13:29, 25 Lut 2011    Temat postu:

Dziękujemy baaardzooooo dobra Kobieto Wink Smile
Powrót do góry
Gość








PostWysłany: Czw 19:54, 17 Mar 2011    Temat postu:

kochom Cię ;]
Powrót do góry
martys_rb




Dołączył: 25 Kwi 2010
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Rybnik
Płeć: Kobieta


PostWysłany: Pią 14:35, 13 Maj 2011    Temat postu:

Hej mogę prosić o udostępnienie jakichś materiałów dot. prawa własności przemysłowej (j/w Klaudia pisałaś że coś posiadasz ale pominełaś) . Będę wdzięczna za pomoc.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
klaudia
Administrator



Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/10


PostWysłany: Pią 15:09, 13 Maj 2011    Temat postu:

Cos takiego mam :

Postępowanie – patent na wynalazkach
Urząd Patentowy wykonuje zadania w sprawach z zakresy własności przemysłowej wynikających z ustawy Prawo Własności przemysłowej, przepisów odrębnych oraz umów międzynarodowych . Jednym z zadań jest orzekanie w sprawach udzielania patentów i dodatkowych praw ochrony na wynalazkach, praw ochrony na wzorach użytkowych oraz znakach towarowych a także praw z rejestracji wzorów przemysłowych, oznaczeń geograficznych, topografii układów scalonych.
Przyznanie prawa własności przemysłowej polega na tworzeniu monopolu w zakresie korzystania z tych praw.
Urząd Patentowy – centralny organ administracji rządowej podległy RM nad którym nadzór sprawuje Minister właściwy ds. gospodarki.
Decyzje nie są wydawane przez prezesa urzędu ale przez ekspertów.
Ekspert:
1. wyższe wykształcenie
2. Aplikacja i asesura ekspercka
3. Wydaje decyzje administracyjne
4. Ma obowiązek uwzględniać dyrektywy interpretacyjne ustalane w ogólnych kryteriach wydanych przez prezesa UP. Dyrektywy te są wiążące przy rozpatrywaniu spraw ale nie mogę stanowić podstawy prawnej decyzji lub postanowienia
Pełnomocnik – rzecznik patentowy (co do zasady wyłącznie) ewentualnie osoba bliska lub współuprawniona tylko przed UP, przed sądami ogólnie KPA.
Wzór przemysłowy – np. kształt, coś co jest w znanej formie
Wzór użytkowy – nowe użyteczne rozwiązanie o charakterze technicznym dot. Kształtu, budowy, zestawienia.
Postępowanie przed UP:
1. Zgłoszeniowe (badawcze) – dot. Wynalazków, wzorów użytkowych, znaków towarowych
2. Rejestrowe – dot. Wzorów przemysłowych, topografii ukł. Scalonych, oznaczeń geograficznych
Cechami wspólnymi jest to, że strona post. Jest zgłaszający (twórca, współtwórca, pracodawca) oraz to, że udziela się decyzję bądź odmawia.
Różnicami jest to, że w postępowaniu zgłoszeniowym bada się wniosek pod względem materialnym i formalnym, natomiast w postępowaniu rejestrowym tylko pod względem formalnym. Różnicą jest to, że od momentu zgłoszenia można wnieść sprzeciw w ciągu 6 miesięcy.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy – odwołanie od decyzji:
1. W terminie 2 miesięcy
2. Obligatoryjne uzasadnienie
3. Skutki:
a. Uchylenie + zmiana
b. Utrzymanie w mocy
c. Umorzenie

Postępowanie sprzeciwne – służy ochronie interesów osób 3-ich, które w ogóle nie mogę brać idział w postępowaniu zgłoszeniowynm lub rejestrowym. Przedmiotem sprzeciwu jest prawomocna decyzja UP u udzielenie patentu, prawa ochrony, prawa z rejestracji. Sprzeciw nie przysługuje od decyzji odmawiającej udzielenia ochrony.

W wiadomościach UP informuje się o udzieleniu prawa.
Skutki sprzeciwu:
1. UP wydaje decyzję o uchyleniu prawa i umarza postępowanie
2. Wszczyna się postępowanie sporne
Postepowanie sporne – jego przedmiotem jest najczęściej wyeliminowanie prawomocnej decyzji prze unieważnienie prawa lub stwierdznie wygaśnięcia tego prawa. Art. 255. Co do zasady wszczyna się na wniosek podmiotu, który ma interes prawny. Wyjątek – z urzędu – jako skutek wniesienia sprzeciwu. Orzekają kolegia. Sprawa jest rozstrzgana w granicach wniosku – obligatoryjna rozprawa. Od decyzji rozstrzygającej merytorycznie sprawę nie przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie, tylko służy skarga do SA.
Unieważnienie patentu (wszystkich praw UP)
1. Przesłanka jest niespełnienie w dniu ich udzielenia ustawowych warunków
2. Na podstawie wniosku
3. Decyzja o unieważnieniu ma charakter obligatoryjny
4. Art. 89 – kto może wystąpić z wnioskiem
Wygaśnięcie patentu – oznacza ustanie takiego prawa z mocy samej ustawy w razie zaistnienia okoliczności w których ustawa wiąże taki skutek prawny.
Art. 31, 34, 41, 43, 252


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
martys_rb




Dołączył: 25 Kwi 2010
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Rybnik
Płeć: Kobieta


PostWysłany: Pią 15:09, 13 Maj 2011    Temat postu:

Dziękuje bardzo.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
anu89




Dołączył: 07 Maj 2009
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Jaworzno
Płeć: Kobieta


PostWysłany: Nie 12:47, 15 Maj 2011    Temat postu:

mogłyby ktoś zamieścić wykład z postępowania z soboty (14.05.) ta ostatnią część o postępowaniu w sprawie zgromadzeńWinkz góry dzięki:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Dusiek




Dołączył: 27 Sty 2010
Posty: 277
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/10

Płeć: Kobieta


PostWysłany: Nie 14:08, 15 Maj 2011    Temat postu:

Najlepiej to z 16 kwietnia i z wczoraj Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
anu89




Dołączył: 07 Maj 2009
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Jaworzno
Płeć: Kobieta


PostWysłany: Wto 19:45, 17 Maj 2011    Temat postu:

ponawiam prośbę o notatki z ostatniego wykładu, tzn. z ostatniej jego części w sprawie postępowania dot. zgromadzeń

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość








PostWysłany: Pią 15:32, 01 Lip 2011    Temat postu:

Witajcie:)
Czy ma ktoś jeszcze jakies materiały do egzaminu z PSA, których nie ma na forum?? Bede wdzieczny za przesłanie. Mój mail to [link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.usadmin.fora.pl Strona Główna -> Archiwum / Materiały Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin