Forum www.usadmin.fora.pl Strona Główna

Forum www.usadmin.fora.pl Strona Główna -> Archiwum / Materiały -> Wykład 05.03.2011 - notatki

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu  
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teos_2.0




Dołączył: 20 Cze 2009
Posty: 576
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: z libido rodziców...
Płeć: Mężczyzna


PostWysłany: Wto 11:41, 29 Mar 2011    Temat postu: Wykład 05.03.2011 - notatki

Postępowania szczególne w administracji – wykład 05.03.2011

(uzupełnienie poprzedniego wykładu)

Ad 4. Postępowania administracyjne jurysdykcyjne szczególne

Postępowanie w sprawach z zakresu prawa budowlanego
- względem tych regulacji istnieją także regulacje szczególne (regulacje szczególne drugiego stopnia), np. „specustawa drogowa” (ustawa w sprawie budowy infrastruktury w związku z przygotowaniami do organizacji turnieju EURO 2012), ustawa o budowie lotnisk publicznych

Ad 5. Postępowania administracyjne o „mieszanym” charakterze
- nie pasują w całości do żadnej z wcześniejszych grup
- ich „mieszany” charakter polega na alternatywie wyboru rozstrzygnięcia przez organ – czy to rozstrzygnięcia w drodze wydania decyzji administracyjnej, czy też podjęcia czynności materialno-technicznej (przy wszczęciu postępowania nie wiadomo jednak jaka będzie to forma rozstrzygnięcia)

Postępowanie w sprawie dostępu do informacji publicznej udostępnianej na wniosek
- jest związane z realizacją konstytucyjnego prawa dostępu do informacji publicznej
- na wniosek o udzielenie informacji (nie trzeba wykazywać interesu; organ nie ma prawa żądać wyjaśnień od wnioskodawcy) pozytywnym rozpatrzeniem jest czynność materialno-techniczna polegająca na udzieleniu żądanej informacji, odmowa następuje w formie decyzji (przysługuje skarga do sądu powszechnego lub sądu administracyjnego - w zależności od charakteru naruszeń)

Postępowanie w sprawie zgłoszenia robót budowlanych
- roboty budowlane „mniejszej wagi”, na które nie trzeba uzyskiwać pozwolenia powinny zostać zgłoszone
- jeśli zgłoszenie jest prawidłowe organ nie podejmuje żadnych działań – pozytywnym rozpatrzeniem zgłoszenia jest upływ określonego terminu
- jeśli organ ma zastrzeżenia wyraża sprzeciw w formie decyzji

Postępowanie w sprawie złożenia informacji o odpadach
- złożenie informacji o odpadach zostaje zaakceptowane przez brak podjęcia działań przez organ natomiast sprzeciw wyrażany jest w formie decyzji (np. gdy istnieje obowiązek uzyskania stosownego zezwolenia)

Postępowanie w sprawie zgromadzeń publicznych
- prawo do zgromadzeń jest standardem gwarantowanym przez Konstytucję
- organizator zgromadzenia powinien zawiadomić organ gminy o planowanym zgromadzeniu (wymogi zawiadomienia zawiera ustawa o zgromadzeniach publicznych)
- jeśli organ zezwala na organizację zgromadzenia nie podejmuje żadnego rozstrzygnięcia, jeśli natomiast zgromadzenie (przykładowo) zagraża bezpieczeństwu publicznemu, życiu lub zdrowiu podejmuje się decyzję o zakazie organizacji zgromadzenia

----------------------------------------------

Postępowania administracyjne „niejurysdykcyjne”

1. Postępowanie w sprawie wydawania zaświadczeń
- regulowane w KPA
- regulowane w Ordynacji podatkowej (Dział VIIIa Zaświadczenia – art. 306A-n)
- zaświadczenia nie powodują skutków prawnych w sytuacji prawnej adresata, stwierdzają tylko określony stan faktyczny lub prawny (są aktem informacyjnym)
- w praktyce często pośrednio kształtują sytuację prawną (np. kiedy są środkiem dowodowym w postępowaniu jurysdykcyjnym)


Regulacje w KPA

- art. 217 KPA – zasady wydawania zaświadczeń
-- ust. 1 – wydawanie na żądanie osoby, która się ubiega
-- ust. 2 – wydawane w przypadkach:
--- żądania przez organ urzędowego potwierdzenia wymaganego przepisem prawa
--- wykazania przez zainteresowanego interesu prawnego
-- ust. 3 – termin wydawania – bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 7 dni
-- uwagi:
--- organy wydające zaświadczenie to także inne podmioty wykonujące zadania publiczne im zlecone („funkcjonalny” organ administracji publicznej)
--- powoływanie się na podstawy prawne – ciężar uzyskania zaświadczenia powinien być regulowany przepisami prawa powszechnie obowiązującego (głównie ustaw)
--- pojęcie „interesu prawnego” - nie jest tożsame z „interesem prawnym” w definicji strony (art. 28 KPA), ponieważ zaświadczenie nie kształtuje bezpośrednio sytuacji prawnej

- art. 218 ust. 1 KPA – przedmiot żądanego zaświadczenia stanowi informacja, którą organ dysponuje
-- ustawa o likwidacji barier w administracji – proponowana nowelizacja, zgodnie z którą zaświadczenie wydawane jest również, kiedy organ ma dostęp do informacji za pośrednictwem systemów elektronicznych (a niekoniecznie posiada je osobiście)

- art. 219 KPA - „Odmowa wydania zaświadczenia bądź zaświadczenia o treści żądanej przez osobę
ubiegającą się o nie następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie”
-- kiedy zażalenie zostaje rozpatrzone pozytywnie, organ wyższego stopnia nie może podjąć rozstrzygnięcia merytorycznego (wydać zaświadczenia) – jedynie uchyla postanowienie i wydaje „dyrektywę” o zasadności wydania zaświadczenia
-- „odmowa o wydania zaświadczenia żądanej treści” powinna być rozumiana szeroko – także w przypadku wydania zaświadczenia innej treści niż żądana (brak innej regulacji ochrony prawnej w takiej sytuacji). Rozmijanie się treści zaświadczenia z żądaniem wnioskodawcy może być potraktowane jako postanowienie odmowne dotyczące całości lub części żądanej treści i w tym zakresie możliwe jest zażalenie.
-- problem zaskarżenia postanowienia o odmowie do sądu administracyjnego - wątpliwości, co do podstawy prawnej tej skargi. Może być ona potraktowana jako skarga na postanowienie rozstrzygające sprawę co do jej istoty (art. 3p2 pkt 2 Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) lub inny akt z zakresu administracji publicznej (art. 3p2 pkt 4 tej ustawy)

- art. 220 KPA – zakaz żądania przedkładania zaświadczeń na fakty:
-- znane organowi z urzędu
-- możliwe do ustalenia na podstawie zgromadzonych lub dostępnych dokumentacji
-- możliwe do ustalenia na podstawie przedłożonych przez zainteresowanego dokumentów urzędowych
- w praktyce bezpodstawne żądania zaświadczeń są najczęściej nadużyciem nadrzędnej pozycji organu administracji


Regulacje w Ordynacji podatkowej

- postępowanie regulowane Ordynacją podatkową przebiega na podobnych do zawartych w KPA zasadach
- jako odrębności można przykładowo wyróżnić:
-- możliwość wydawania zaświadczeń osobie trzeciej (co do zasady za zgodą osoby, której zaświadczenie dotyczy), np. O wysokości zaległości podatkowej podatnika (art. 306h OP), wysokości zobowiązań spadkodawcy (art. 306f OP), wysokości zaległości podatkowej zbywającego (art. 306g OP)
-- szczególne zasady wydawania zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości (art. 306e OP)
-- wydawanie zaświadczeń o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - certyfikat rezydencji (art. 306l OP)


2. Postępowanie w sprawach skarg i wniosków
- regulacje stanowią konsekwencję zapisów konstytucyjnych w sprawie petycji, skarg i wniosków
- możliwe jest składanie skarg i wniosków innym podmiotom wykonującym zlecone im zadania publiczne
- jako organy państwowe są także uważane organy przedsiębiorstw państwowych i innych państwowych jednostek organizacyjnych
- skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą


Skargi

Art. 227 - Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
- przepis ten sprowadza się ogólnie do niewłaściwego wykonywania zadań publicznych przez organ
- „biurokracja” w powszechnym, pejoratywnym znaczeniu

Art. 228 - Skargi składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia.

Art. 229 – organy właściwe do rozpatrzenia skargi
- zazwyczaj są to organy drugiego stopnia
- dla organów stanowiących jednostek samorządu organami właściwymi są wojewoda lub regionalna izba obrachunkowa (dla spraw w zakresie finansowym)
- dla organów wykonawczych jednostek samorządu organami właściwymi są organy stanowiące tej jednostki (dla spraw z zakresu zadań własnych) lub wojewoda (dla spraw z zakresu zadań zleconych)

Art. 230 – właściwym organem do rozpatrzenia skargi na organizację społeczną jest organ sprawujący nad nadzór (organ wyższego stopnia, Prezes Rady Ministrów lub właściwy minister)

Art. 231 – skarga wniesiona do organu niewłaściwego jest traktowana jak podanie do organu niewłaściwego (przekazanie w terminie 7 dni z zawiadomieniem skarżącego lub wskazanie organu właściwego)

Art. 233 - skarga nie jest wnioskiem o wszczęcie postępowania, ale może być podstawą do wszczęcia jeśli ma związek ze sprawą rozstrzyganą w formie decyzji

Art. 234 - skarga może być potraktowana jako wniosek o zastosowanie trybu nadzwyczajnego jeśli dotyczy sprawy, w której zapadło już rozstrzygnięcie w formie decyzji

Art. 237
- skargę załatwia się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż terminie 1 miesiąca
- organ o sposobie załatwienia skargi zawiadamia skarżącego („załatwienie” oznacza zbadanie sytuacji wskazanej w skardze i udzielenie odpowiedzi – nie ma konieczności podejmowania przez organ jakichkolwiek innych działań)
- na niezałatwienie skargi w terminie służy zażalenie na bezczynność (art. 36-38 KPA)

Art. 238 – elementy zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi
- konieczne są: wskazanie organu, sposób załatwienia i podpis (imię, nazwisko, stanowisko)
- zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie z art. 239 KPA

Art. 239 - jeśli organ uznał skargę za bezzasadną a skarga została ponowiona bez wskazania nowych okoliczności, organ może podtrzymać swoje stanowisko


Wnioski

Art. 241 - „Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności”
- przepis ten sprowadza się do wszystkiego, co wiąże się z wykonywaniem zadań publicznych

Art. 242 - wniosek składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku

Art. 243 – wniosek wniesiony do organu niewłaściwego przekazuje się w terminie 7 dni z zawiadomieniem wnioskodawcy

Art. 244 – wniosek załatwia się bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 1 miesiąca (o sposobie załatwienia należy zawiadomić wnioskodawcę)

Art. 246 – prawo do wniesienia skargi na wniosek niezałatwiony w terminie lub gdy wnioskodawca nie jest zadowolony ze sposobu załatwienia wniosku


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.usadmin.fora.pl Strona Główna -> Archiwum / Materiały Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin