Forum www.usadmin.fora.pl Strona Główna

Forum www.usadmin.fora.pl Strona Główna -> Archiwum / Postępowanie administracyjne / Materiały -> Wykłady 16.10.2010 - notatki

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu  
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teos_2.0




Dołączył: 20 Cze 2009
Posty: 576
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: z libido rodziców...
Płeć: Mężczyzna


PostWysłany: Wto 0:42, 19 Paź 2010    Temat postu: Wykłady 16.10.2010 - notatki

Postępowanie administracyjne – wykład 16.10.2010

8. Zasada szybkości i prostoty postępowania – art. 12
- szybkość i prostota są istotnymi wartościami procesowymi; postępowanie powinno toczyć się nieopieszale, bez zwłoki
- art. 35-38 (rozdział 7. dział I) obejmują przepisy dotyczące terminów załatwiania spraw
- mechanizmy przeciwdziałania opieszałości
-- maksymalne terminy załatwiania spraw
-- instytucja sygnalizacji, obowiązek zawiadomienia strony o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie
-- środki prawne służące zaskarżeniu bezczynności organu administracji publicznej (zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie, skarga na bezczynność do WSA)
-- odpowiedzialność pracownika organu administracji publicznej za zawinione niezałatwienie sprawy w terminie (służbowa, dyscyplinarna, porządkowa, określona innymi przepisami prawa)
- art. 35 – przekroczenie terminu nie wpływa na trafność decyzji – jest naruszeniem procesowym a nie materialnym
- terminy: bez zbędnej zwłoki, do jednego miesiąca, do dwóch miesięcy


9. Zasada ugodowego załatwiania spraw – art. 13
- ma zastosowanie, kiedy w jednym postępowaniu występują co najmniej dwie strony
- warunki zastosowania:
-- strony są sporne (mają sprzeczne interesy)
-- ugoda przyczynia się do przyspieszenia lub uproszczenia postępowania
-- charakter sprawy przemawia za zawarciem ugody
-- żaden przepis prawa nie sprzeciwia się zawarciu


10. Zasada pisemności – art. 14
- utrwalenie czynności dokonywanych w toku postępowania
- wynika z „powszechności” formy pisemnej
- sprawy mogą być załatwiane w formie ustnej, jeżeli jest to w interesie strony a względy formalne nie stoją na przeszkodzie
- ustawa o informatycznej działalności podmiotów realizujących działania publiczne


11. Zasada dwuinstancyjności postępowania – art. 15
- art. 78 Konstytucji RP
- wyjątki od tej zasady mogą wynikać tylko z aktów rangi ustawy
- umożliwienie dwukrotnego rozstrzygnięcia przez dwa różne organy ( każdy jest merytoryczny i ma obowiązek całościowego rozpoznania i rozstrzygnięcia sprawy)
- do odwołania nie jest konieczne wskazanie zarzutu, czy powodu
- wyjątki:
-- decyzje organów najwyższych szczeblem
-- art. 127P3 KPA (decyzja bez możliwości odwołania, wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy)
-- co do zasady decyzje wydawane przez konsula


12. Zasada trwałości decyzji administracyjnej ostatecznej – art. 16p1
- trwałą jest decyzja ostateczna, od której nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji
- typy decyzji trwałych:
-- decyzje wydane przez organ odwoławczy
-- decyzje organu pierwszej instancji po upływie terminu do wniesienia odwołania, o ile nie został on przywrócony
-- decyzje w postępowaniu jednoinstancyjnym, od których nie przysługuje odwołanie (art. 127p3)
-- decyzje szczególne (art. 269)
- konflikt między ochroną trwałości a legalności – co do zasady wartością ważniejszą jest trwałość, dopuszczone są jedynie wyjątki przewidziane w ustawie


13. Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej – art. 16P2
- obecne przepisy nie regulują już postępowania sądowego
- stanowi wymiar ramowy dla ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

------------------------------------------------------

Notatki nie są kompletne - zawierają jedynie pierwszy wykład. Na drugim zanotowałem dezercję... w sumie, kiedyś kawy też się trzeba napić na spokojnie Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Iwa
Kociak... ^^



Kociak... ^^
Dołączył: 05 Lut 2009
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Żory
Płeć: Kobieta


PostWysłany: Wto 9:27, 19 Paź 2010    Temat postu:

dzięki Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
martitos3




Dołączył: 12 Mar 2009
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Sosnowiec
Płeć: Kobieta


PostWysłany: Wto 17:57, 26 Paź 2010    Temat postu:

w jakiej formie jest egzamin??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
klaudia
Administrator



Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/10


PostWysłany: Wto 18:39, 26 Paź 2010    Temat postu:

Forma opisowa Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
martitos3




Dołączył: 12 Mar 2009
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Sosnowiec
Płeć: Kobieta


PostWysłany: Wto 19:12, 16 Lis 2010    Temat postu:

czy ktos ma dalszy ciag notatek z 16 pazdziernika??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość








PostWysłany: Czw 15:18, 18 Lis 2010    Temat postu:

cd notatek z 16.10

Podmioty postępowania administracyjnego

Klasyfikacja podmiotów postępowania administracyjnego
*podmioty obligatoryjne
-organ administracji publicznej
-organ postępowania administracyjnego
*podmioty fakultatywne
-podmioty na prawach strony
-pozostali uczestnicy postępowania

Organ administracji publicznej-pojęcie organu-art.5 §2 pkt.3 k.p.a (ujęcie funkcjonalne)
-zdolność prawna organu to zespół przesłanek decydujących o zdolności do podejmowania czynności procesowych w postępowaniu administracyjnym. Może być ona
*zdolnością ogólną (do załatwiania spraw administracyjnych w danym układzie postępowania-zdolność potencjalna
* zdolnością szczególną (do załatwienia konkretnej sprawy administracyjnej w określonym układzie postępowania). Określają ją dwie grupy przepisów:
a)wyznaczając właściwość organu (rzeczową, miejscową i instancyjną)
b)regulujące instytucje wyłączeńw postępowaniu administracyjnym:
1. wyłączenie pracownika od udziału w postępowaniu
2. wyłączenie organu od załatwienia sprawy
3. wyłączenie członka organu kolegialnego

Instytucje wyłączeń w postępowaniu administracyjnym
I. wyłączenie pracownika od udziału w postępowaniu (art.24 k.p.a)
*wyłączenie z mocy samego prawa (§1)
*wyłączenie przez bezpośredniego przełożonego pracownika w formie postanowienia (§3)
Oba tryby obligatoryjne

Wyłączenie z mocy prawa
-przesłanki wyłączenia pracownika określa art.24§1 w sposób wyczerpujący
-wskazują one bliskość pracownika wobec strony postępowania (np. sprawa małżonka pracownika, jego krewnych i powinowatych do II stopnia) albo bliskość pracownika wobec załatwianej sprawy („jego” sprawa, brał udział w I instancji w wydaniu zaskarżonej decyzji)
-wystąpienie przesłanki powoduje z mocy prawa odsunięcie pracownika od udziału w konkretnym postępowaniu (nie ma podstaw do wydania aktu)

Wyłączenie przez bezpośreniego przełożonego pracownika
-przesłanki wyłączenia-występują z innej okoliczności niż powodującej wyłączenie z mocy prawa i mogącej wywołać wątpliwość co do bezstronności pracownika (np. konkubinat)
-przesłanka ta nie wymaga udowodnienia-wystarczy uprawdopodobnienie
-inicjatywa wyłączenia może pochodzić:
*od strony postępowania
*od samego pracownika
*z urzędu (z inicjatywy przełożonego)
-wyłączenie to następuje w drodze postanowienia, na które nie służy zażalenie. Jest to akt związany

Skutki wyłączenia prawcownika:
-wyłączony pracwnik może podejmowac czynności nie cierpiące zwłoki ze względu na interes społeczny lub ważny interes stron-art.24§4 („stan wyższej konieczności”)
-w przypadku wyłączenia pracownika, jego bezpośredni przełożony wyznacza innego pracownika od prowadzenia sprawy w formie postanowienia (art.26§1 k.p.a)
II.Wyłączenie oraganu od załatwienia sprawy (art.25 k.p.a)
-przesłanki wyłączenia organu:
przesłanka przedmiotowa:postępowanie toczy się w sprawie dotyczacej interesów majątkowych (szerokie rozumienie)
przesłanka podmiotowa-sprawa dotyczy:
1. kierownika organu
2. osoby zajmującej stanowiska kierownicze w organie bezpośrednio wyższego stopnia a także-ich małżonków, krewnych, powinowatych do II stopnia, osób związanych z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli

Skutki wyłączenia organu
-wyłączony organ traci własciwość do załatwienia sprawy
-co do zasady sprawę załatwia organ wyższego stopnia w stosunku do organu, z którym związana jest przyczyna wyłączenia; może ona także wyznaczyć do jej załatwienia inny podległy sobie organ
-organ wyłączony powinien podejmować tylko sprawy nie cierpiące zwłoki ze względu na interes społeczny lub ważny interes stron

III.Wyłączenie członka organu kolegialnego (art.27 k.p.a)
-przyczyny wyłączenia:takie jak przyczyny wyłączenia pracownika (art.24 k.p.a)
-wyłączenie tylu członków organu kolegialnego , które powoduje niezdolność organu do podjęcia uchwały z braku wymaganego quorum skutkuje wyłączeniem całego organu


Strona postępowania administracyjnego
-pojęcie strony- atr.28 k.p.a- dwie odrębne normy związane z trybami wszczęcia postępowania administracyjnego (art. 61§1 k.p.a)
*stroną jest każdy czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie (wszczęcie z urzędu)
*stroną jest każdy kto żąda czynności organu ze wględu na swój interes prawny lub obowiązek (wszczęcie na żadanie strony)
-zasadnicze znaczenie dla konstrukcji prawnej strony postępowania ma pojęcie „interes prawny”, „obowiązek”
-”interes prawny” to przyznanie przez przepis prawa jednostce konkretnych korzyści, które może ona realizować w postępowaniu administracyjnym ze względu na roztrzygnięcie o nich w formie decyzji administracyjnej
-interes prawny musi być:
*osobisty, własny
*indywidualny
*aktualny (a nie przeszły)
*bezpośredni
*zaspokojony poprzez wydanie decyzji administracyjnej

Legitymacja procesowa strony
-pojęcie legitymacji: uprawnienie określonego podmiotu do żądania wszczęcia postępowania administracyjnego (legitymacja czynna) lub uczestnictwa w postępowaniu jako strona (legitymacja bierna) ze względu na dysponowanie interesem prawnym lub obowiązkiem
-dwie koncepcje legitymacji procesowej strony:
*koncepcja subiektywna
*koncepcja obiektywna
1.Koncepcja subiektywna
-ocena interesu prawnego należy do strony postępowania-stroną jest ten podmiot, który twierdzi, że nią jest
-wniesienie żądania przez taki podmiot powoduje wszczęcie postępowania administracyjnego
-dopiero w toku postępowania organ bada istnienie interesu prawnego i w przypoadku jego braku umarza postępowanie w sprawie

2.Koncepcja obiektywna
-interes prawny jest kategorią obiektywną i jego ocena nie należy do podmiotu ubiegającego się o wydani decyzji
-oceny takiej dokonuje organ administracji publicznej w ramach czynności pozaprocesowych; uznając brak interesu prawnego nie podejmuje czynnoścfi postępowania-
-słabość tej koncepcji związana jest z brakiem regulacji w k.p.a instytucji odmowy wszczecia postępowania administracyjnego; podmiotowi, który uważa że ma w sprawie interes prawny przysługują jedynie środki zażalenia bezczynności organu


Ostatnio zmieniony przez Gość dnia Czw 15:21, 18 Lis 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Gość








PostWysłany: Czw 19:16, 18 Lis 2010    Temat postu:

Super, thx!
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.usadmin.fora.pl Strona Główna -> Archiwum / Postępowanie administracyjne / Materiały Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin