Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Nie 7:52, 19 Wrz 2010 Temat postu: Wykład 18.09.2010 |
|
|
Postępowanie administracyjne
18.09.2010
Kpa 14.06.1960
KPA reguluje 4 rodzaje postępowań:
a) postępowanie administracyjne ogólne-najszerzej omawiany (art. 1-162 + ustawa o udziale prokuratora i przepisy o kosztach i opłatach). Jest decyzyjne (kończy się decyzją administracyjną), jurysdykcyjne.
b) postępowanie w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość-tylko 2 przepisy (art.22-23), rodzaj bardzo szczegółowy, kazuistyczny. Problem sporny to ustalenie właściwości miejscowej. Są 2 rodzaje sporu o właściwość:
-negatywny- żaden z organów nie uznaje się za właściwy
-pozytywny- jednocześnie 2 organy uznają się za właściwe
! Zasada rozstrzygania sporów- Organem właściwym do rozstrzygania sporu jest organ wyższego stopnia ale wspólnym dla obu pozostających w sporze organów. Jeżeli nie ma organu wspólnego wtedy orzeka Naczelny Sąd Administracyjny (w Warszawie)
c) podstępowanie w sprawach wydania zaświadczeń (dział VII) przez organy administracji publicznej (217-220). Regulują je 4 przepisy. Oparte na postępowaniu uproszczonym-wydanie zaświadczenia nie jest decyzją (aktem) administracyjnym ale jest zwykłą czynnością faktyczną. Odmowa w formie postanowienia i jest zaskarżalna.
d) postępowanie w sprawach skarg i wniosków (dział VIII). Regulują ją artykuł 221-259. Wymaga ono zdecydowanej przebudowy Nie jest pragmatyczne. Skargę może wnieść każdy podmiot. Zawiadomienie niewzruszalne- irracjonalne. Bardzo szeroko podmiotowo ujęty, jest uniwersalny ale jego rezultaty są niewystarczające.
Pojęcie postępowania administracyjnego ogólnego powszechnego-jest to postępowanie przed organami administracji publicznej w należących do właściwości tych organów sprawach indywidualnie rozstrzyganych w formie decyzji administracyjnej (art. 1 punkt 1 i 2-> definicja)
Obejmuje 4 elementy konstrukcyjne:
IV. element podmiotowy- postępowanie przed organem administracji publicznej
V. element właściwości organu- organ administracji musi być w sprawie właściwy
VI. element charakteru sprawy- postępowanie toczy się w sprawie indywidualnej
VII. element formy rozstrzygania sprawy- sprawa podlega rozstrzygnięciu w formie decyzji administracyjnej
! Wszystkie te elementy muszą wystąpić jednocześnie- jeśli nie to nie sięgamy do kodeksu !
Pojęcie organu administracji publicznej (art. 5 par.2 pkt 3 KPA)
Organami administracji publicznej w rozumieniu KPA są :
-ministrowie
-centralne organy administracji rządowej
-wojewodowie
-inne terenowe organy administracji rządowej (zespolone i niezespolone)
-organy jednostek samorządu terytorialnego
-inne organy państwowe oraz inne podmioty powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do załatwiania spraw indywidualnych w formie decyzji administracyjnej
Funkcjonalne rozumienie organu administracji publicznej
1) ze względu na ostatnią grupę podmiotów uznawanych przez KPA za organy administracji publicznej można mówić o funkcjonalnym rozumieniu organu (rektor, dziekan zarówno w szkołach publicznych i prywatnych). Ustawa o dostępie do informacji publicznej-> najszerzej
2) znaczenie ma wyłącznie powołanie podmiotu do załatwienia spraw indywidualnych w formie decyzji
3) powołanie to może wynikać z mocy prawa lub porozumienia administracyjnego
Właściwość organu administracji publicznej
1) organ z urzędu przestrzega swojej właściwości (art. 19 i 65)- podanie możemy wnieść do jakiegokolwiek organu administracji (mamy 14 dniowy termin odwołania od decyzji). Cały ciężar właściwości spada na organ administracji publicznej to ona ma ta właściwość zbadać. Nieważność istotna kwalifikowana- naruszenie którejkolwiek właściwości powoduje że jest ona nieważna.
2) Naruszenie przepisów o właściwość- wada nieważności decyzji administracyjnej (art. 156 par.1 pkt 1)
3) Dwie zasadnicze postacie właściwości organu : właściwość rzeczowa (jej elementem składowym jest właściwość instancyjna) oraz właściwość miejscowa.
Właściwość rzeczowa to zdolność prawna organu do rozpoznania i rozstrzygania sprawy administracyjnej określonego rodzaju np. sprawy wydania pozwolenia na budowę, wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Ustalenie właściwości rzeczowej następuje według przepisów o zakresie działania organu (art. 20 KPA). Kodeks nie reguluje właściwości rzeczowej bo musiałby być często zmieniany.
Właściwość miejscowa to zdolność prawna organu do rozpoznania i rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej w danej jednostce podziału terytorialnego (gminie, powiecie, województwie, okręgu, obwodzie lub jeszcze innej jednostce podziału terytorialnego. Podział pomocniczy między okręgami i obwodami jest nieistotny. Ustalenie właściwości miejscowej następuje w oparciu o łączniki (kryteria) określone a art. 21 KPA.
Kryteria ustalania właściwości miejscowej:
a) kryteria I stopnia (art. 21 par.1) i drugiego stopnia (art.21 par. 2) i w takiej kolejności je rozpatrujemy
b) Kryteria I stopnia (odnoszą się do przedmiotu sprawy)
- sprawy dotyczące nieruchomości (miejsce położenia lub większa część)
-prowadzenie zakładu pracy (działalność gospodarcza i miejsce, w którym zakład jest, był lub ma być prowadzony)
-w innych sprawach -> miejsce zamieszkania (siedziby) w kraju,
w braku zamieszkania w kraju- miejsce pobytu strony lub jednej ze stron
jeżeli strona nie ma w kraju zamieszkania lub pobytu- ostatnie miejsce zamieszkania lub pobytu w kraju.
c) Kryteria ustalania właściwości miejscowej (wyjątkowe). Kryteria II stopnia
- organ właściwy dla miejsca, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące wszczęcie postępowania administracyjnego
-organ właściwy dla obszaru dzielnicy Śródmieście w m.st. Warszawie (stosowany w stosunku do cudzoziemców)
Sprawa indywidualna- jest to sprawa podwójnie konkretna (podmiot żyjący)
a) konkretność podmiotowa- dotyczy ściśle określonego podmiotu, posiadającego zdolność administracyjnoprawną podmiotu żyjącego bądź istniejącego
-osoba prawna- nazwa, forma działania, siedziba
-osoba fizyczna- imię i nazwisko
b) konkretność przedmiotowa- dotyczy określonego precyzyjnie uprawnienia lub obowiązku np. udzielenie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości 4,5 % alkoholu oraz piwa w lokalu „Pod psem” w Katowicach przy ulicy Wirtualnej 17
! DECYZJA WYDANA NA PODMIOT NIEŻYJĄCY NIEISTNIEJE !
Decyzja jako forma rozstrzygania sprawy
a) zasadniczo forma ta wynika z przepisu prawa
b) może mieć także inna nazwę: koncesja, zezwolenie, pozwolenie, nakaz, rozkaz, zgoda, orzeczenie i inne
c) w braku wskazania przez przepisy formy załatwienia sprawy indywidualnej należy rozgraniczyć formę decyzji od czynności materialno-technicznej
d) po spełnieniu dodatkowych warunków sprawa indywidualna może zostać załatwiona przez zawarcie ugody
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez klaudia dnia Nie 7:52, 19 Wrz 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|