|
|
Zobacz poprzedni temat
:: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Dołączył: 12 Mar 2009
Posty: 131 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Sosnowiec Płeć: Kobieta
|
|
Wysłany: Śro 9:53, 19 Sty 2011 Temat postu: Wykład 15-01-2011 - notatki |
|
|
kto mnie może uratować notatkami z ostatniego wykładu?? z góry dzięki
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Dołączył: 20 Cze 2009
Posty: 576 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: z libido rodziców... Płeć: Mężczyzna
|
|
Wysłany: Śro 11:23, 19 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Postępowanie administracyjne – wykład 15.01.2011
Postępowanie odwoławcze
Wymogi odwołania jako skutecznego środka prawnego:
1. Jest w rozumieniu KPA podaniem (musi spełniać wymogi formalne z art. 63P2)
- problem uzasadnienia odwołania – art. 128 „nie wymaga szczególnego uzasadnienia” - wystarczy, że z odwołania wynika, że strona jest niezadowolona z decyzji
- przepisy szczególne mogą stanowić inaczej, np. odwołanie od decyzji lokalizacyjnej wymaga przedstawienia zarzutów, wskazania żądania i przedstawienia dowodów (z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym)
2. Termin do wniesienia odwołania (14 dni od daty doręczenia lub ogłoszenia decyzji)
- nie ma znaczenia data wydania decyzji
- przepisy szczególne mogą skracać lub przedłużać termin, np. Ustawa o ochronie zwierząt przewiduje odwołanie w terminie 3 dni; nabycie statusu członka wolnego zawodu – termin 30 dni)
3. Pośredni tryb wniesienia odwołania (musi być wniesione za pośrednictwem tego organu, który wydał decyzję)
- przepisy szczególne mogą stanowić inaczej, ale brak ich w praktyce
- za tym trybem przemawiają względy praktyczne - w dyspozycji organu pierwszej instancji pozostają akta sprawy, które razem z odwołaniem są przekazywane do organu drugiej instancji
Skutki wniesienia odwołania
- uruchomienie postępowania odwoławczego (jedynej prawidłowej drogi do wzruszenia nieostatecznej decyzji administracyjnej – wyjątkiem jest stwierdzenie nieważności wobec decyzji nieostatecznej przez wystąpienie w sposób niebudzący wątpliwości, jednak w orzecznictwie głównie przyznaje się prymat postępowania odwoławczego z racji obszernego, kompleksowego charakteru) – nie może być uruchomione z urzędu (wszczęcie z urzędu byłoby rażącym naruszeniem prawa i wywołałoby nieważność decyzji)
- co do zasady wstrzymuje wykonanie decyzji (chyba, że decyzja jest opatrzona rygorem natychmiastowej wykonalności) – często błędnie podnosi się zarzut, że nie można zaskarżyć decyzji opatrzonej rygorem natychmiastowej wykonalności, jednak jej realizacja nie ma znaczenia dla odwołania
Dynamika postępowania odwoławczego
Każdy organ ma określone obowiązki (typy):
I Organ pierwszej instancji
- obowiązek zawiadomienia stron o wniesieniu odwołania – art. 131 (nie ma charakteru powszechnego, bo zakłada wielość stron; niecelowe byłoby informowanie jedynej strony; ogranicza się tylko do informacji o wniesieniu odwołania – prawo dostępu do akt umożliwia zapoznanie się z treścią odwołania zainteresowanym)
- obowiązek rozważenia, czy wystąpiły przesłanki samokontroli - art. 132 (umożliwienie organowi, który wydał decyzję uwzględnienie wniesionego odwołania, a w dalszej kolejności ponownego rozstrzygnięcia sprawy bez przekazania do organu odwoławczego; jednocześnie muszą być spełnione dwie przesłanki: formalna – uzyskanie stanu wniesienia odwołania przez wszystkie strony postępowania, a w przypadku wniesienia odwołania przez jedną ze stron uzyskanie zgody pozostałych o uchylenie lub zmianę decyzji; merytoryczna – organ musi uznać, że odwołanie w całości zasługuje na uwzględnienie; organ może wydać nową decyzję, bo uchyla lub zmienia dotychczasową rozstrzygając o istocie sprawy o innej treści, na którą przysługuje ponowna możliwość odwołania)
- w przypadku niezastosowania samokontroli – obowiązek przekazania akt sprawy organowi odwoławczemu w terminie 7 dni (termin instrukcyjny); nie ma obowiązku ustosunkowania się do odwołania;
II Organ drugiej instancji
- od wpłynięcia odwołania z aktami sprawy mówimy o uruchomieniu postępowania odwoławczego
- Faza wstępna (charakter formalny) – badanie terminowości odwołania i dopuszczalności odwołania (przesłanki mogą mieć charakter podmiotowy, np. Podmiot nie miał zdolności do czynności prawnych, jak i charakter przedmiotowy, np. Nie istnieje przedmiot odwołania, decyzja nie istnieje, czyli nie weszła do obrotu prawnego, nie ma możliwości odwołania od decyzji na mocy przepisu szczególnego, nie mamy do czynienia z decyzją a przykładowo postanowieniem); art. 134 – wydanie postanowienia o uchybieniu terminu lub niedopuszczalności odwołania (przysługuje skarga do sądu administracyjnego) – OD NOWELIZACJI W KWIETNIU dla tego postanowienia będą przysługiwały nadzwyczajne środki zaskarżenia
- ponowne rozpoznanie i rozpatrzenie sprawy administracyjnej – co do zasady opiera się na zgromadzonym już materiale dowodowym, ale organ może przeprowadzić uzupełniające postępowanie dowodowe w celu rozstrzygnięcia sprawy (art. 138p2 – decyzja kasacyjna musi być wydana, jeśli organ pierwszej instancji nie przeprowadził postępowania dowodowego w znacznym zakresie lub w całości)
- po postępowaniu wyjaśniającym – wydanie decyzji (art. 138):
-- utrzymanie w mocy zaskarżonej decyzji (jeżeli decyzja organu drugiej instancji jest taka sama)
-- decyzja uchylająca decyzję pierwszej instancji i orzekająca o istocie sprawy (decyzja reformacyjna – gdy wynika z różnej interpretacji przepisów przez organy pierwszej i drugiej instancji)
-- decyzja uchylająca i umarzająca postępowanie w sprawie (gdy postępowanie było lub stało się bezprzedmiotowe)
-- umorzenie postępowania odwoławczego (gdy brak jest interesu prawnego – odwołujący nie jest stroną postępowania; lub skutecznie cofnięto odwołanie przez odwołującego – art. 137 dyspozycyjność ograniczona, ponieważ bada się, czy decyzja nie narusza prawa lub interesu społecznego)
-- uchylenie dotychczasowej decyzji i przekazanie do ponownego rozpatrzenia w pierwszej instancji (art. 138p2)
- wszystkie decyzje wydane w drugiej instancji są ostateczne i przysługuje na nie skarga do sądu administracyjnego
Zakaz reformationis in peius – zasada z art. 139 (zakaz zmiany na gorsze)
- zapewnienie, że organ odwoławczy nie pogorszy sytuacji odwołującego się
- wyjątki:
-- rażące naruszenie prawa (jeżeli decyzja pierwszej instancji została wydana z rażącym naruszeniem prawa nie powinno się pozwalać jej istnieć w obrocie prawnym)
-- rażące naruszenie interesu społecznego
We własnym zakresie opracować środki nadzwyczajne:
- wznowienie postępowania (art. 145 i następne)
- stwierdzenie nieważności decyzji (art. 156)
- tryby zmiany decyzji prawidłowej lub opatrzonej wadami nieistotnymi:
-- odwołalność fakultatywna decyzji (art. 154, 155)
-- odwołalność subsydiarna (art. 161)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Czw 13:20, 27 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Na egzamin obowiązuje tez rozprawa administracyjna?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 20 Cze 2009
Posty: 576 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: z libido rodziców... Płeć: Mężczyzna
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|