Dołączył: 20 Cze 2009
Posty: 576 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: z libido rodziców... Płeć: Mężczyzna
|
|
Wysłany: Pon 18:21, 08 Lis 2010 Temat postu: Wykład 06.11.2010 - notatki |
|
|
Postępowanie administracyjne - wykłąd 06-11-2010
Zastępstwo procesowe strony
1. Zastępstwo procesowe to kompetencja do działania na podstawie bądź przepisu ustawy (przedstawicielstwo ustawowe), bądź oświadczenia reprezentowanego (pełnomocnictwo).
2. Przesłanki skutecznego działania zastępcy procesowego:
- umocowanie do działania (przepis lub oświadczenie woli)
- działanie w interesie reprezentowanego i w granicach umocowania
- jawność działania w cudzym imieniu
- zdolność do reprezentacji
- zakaz dokonywania czynności z samym sobą
--------------------------
Pełnomocnictwo
1. KPA nie wprowadza zasady pełnomocnictwa zawodowego - pełnomocnikiem może być każda osoba fizycz
na posiadająca zdolność do czynności prawnych.
2. Przy ustanawianiu pełnomocnika obowiązuje koncepcja ograniczonego formalizmu (udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu).
3. KPA dopuszcza konstrukcję pełnomocnictwa domniemanego (art. 33p4) opartego na trzech elementach:
- dotyczy sprawy mniejszej wagi
- pełnomocnikiem jest członek najbliższej rodziny lub domownik strony
- nie ma wątpliwości co do istnienia i zakresu upoważnienia do działania w imieniu strony
--------------------------
Podmioty na prawach strony - grupa fakultatywna
- uczestniczą w postępowaniu w sprawie dotyczącej innej osoby ("w cudzej sprawie")
- pojęcie "praw strony"obejmuje wyłącznie uprawnienia procesowe
- z katalogu uprawnień procesowych wyłączeniu podlegają te z nich, które są oparte na zasadzie dyspozycyjności (rozporządzalności) postępowaniem, np. prawo zawarcia ugody, prawo cofnięcia odwołania wniesionego przez stronę postępowania
- podstawowe podmioty na prawach strony (organizacja społeczna, prokurator, RPO)
Organizacja społeczna jako podmiot na prawach strony
1. Legalne określenie organizacji społecznej - art. 5p2pkt5
2. Elementy konstrukcyjne pojęcia organizacji społecznej w KPA:
- substrat osobowy
- legalność organizacji społecznej
- trwałość celu w sensie jego niezmienności dla danej organizacji
- cel w ujęciu przedmiotowym: społeczny, gospodarczy, polityczny, kulturowy, inny
- funkcjonowanie poza strukturą organizacji państwa
Postacie inicjatywy procesowej organizacji społecznej jako podmiotu na prawach strony
- żądanie wszczęcia postępowania (zwrócenie się organizacji społecznej o wszczęcie postępowania administracyjnego z urzędu)
- żądanie wszczęcia postyępowania oraz dopuszczenia do udziału w nim
- żądanie dopuszczenia do udziału w toczącym się postępowaniu
W celu realizacji tych inicjatyw organ ocenia dwie przesłanki:
czy jest to uzasadnione celami statutowymi?
czy przemawia za tym interes społeczny?
Rozstrzygnięcie przyjmuje postać postanowienia. Na postanowienie negatywne przysługuje zażalenie.
Prokurator jako podmiot na prawach strony
- jedną z funkcji prokuratury jest strzeżenie praworządności (art. 2 ustawy o prokuraturze)
- zasady udziału prokuratora w postępowaniu administracyjnym określają przepisu Działu IV KPA
- prokuratorowi przysługują trzy podstawowe uprawnienia:
-- prawo zwrócenia się do organu o wszczęcie postępowania (art. 182 - wszczęcie z urzędu)
-- prawo udziału w każdym stadium postępowania (art. 183p1)
-- prawo wniesienia sprzeciwu od decyzji ostatecznej (art. 184)
RPO jako podmiot na prawach strony
1. Uprawnienia RPO w postępowaniu administracyjnym na prawach strony wynikają z art. 14 pkt 6 ustawy o RPO
2. Następujące uprawnienia procesowe:
- zwrócenie się o wszczęcie postępowania
- uczestnictwo w postępowaniu administracyjnym
- zaskarżenie decyzji administracyjnej do sądu administracyjnego
3. Uprawnienia te RPO wykonuje na prawach przysługujących prokuratorowi.
Wyjątki:
- zakres właściwości RPO (tylko sprawy dotyczące praw i wolności człowieka i obywatela)
- zasada subsydiarności (uprzednie wykorzystanie wszelkich dostępnych środków ochrony prawnej)
Pozostali uczestnicy postępowania administracyjnego
- osoby zainteresowane (brak interesu prawnego, faktyczne zainteresowanie sprawą), KPA nie reguluje w sposób ogólny ich pozycji (art. 7 - słuszny interes obywateli; art. 52 - zainteresowany; art. 90p3 - osoba zainteresowana)
- osoby uczestniczące w określonych czynnościach procesowych ze względu na swoje właściwości, np. świadek, biegły
- podmioty uczestniczące w określonych czynnościach procesowych ze względu na swoje zadania ustawowe (organ egzekucyjny, art. 113p2) lub statutowe (organizacja społeczna, art. 31p5)
--------------------------
Czynności techniczno-procesowe w postępowaniu administracyjnym
Podstawowe kategorie czynności techniczno-procesowych
1. dokonywanie doręczeń (art. 39-49)
2. dokonywanie wezwań (art. 50-56)
3. Sporządzanie protokołów i adnotacji (art. 67-72)
4. Udostępnianie akt sprawy (art. 73-74)
5. Pozostawienie podania bez rozpoznania (art. 64)
Techniczny wymiar ma także kwestia obliczania terminów w postępowaniu administracyjnym (art. 57)
Dokonywanie doręczeń
Doręczenie - wyraźna, władcza, obligatoryjna, formalna, nieodwołalna czynność procesowo-techniczna organu, za pomocą której przekazuje się (udostępnia) pisma adresata w sposób przewidziany prawem, z którą prawo łączy skutki prawne.
Zasada oficjalności doręczeń - organ z urzędu dokonuje doręczeń (art. 39)
Przedmiot doręczeń i podmioty doręczające
- przedmiotem jest "pismo" - szeroko rozumiane
- podmioty (doręczyciele) to: poczta, pracownicy organu, inne upoważnione osoby lub organy, konsul, Policja (kolejność wskazania nie ma znaczenia prawnego)
Miejsce doręczenia zależy od charakteru adresata
1. osoba fizyczna (art. 42)
- podstawowe miejsce: mieszkanie adresata lub miejsce jego pracy
- dodatkowe miejsca: lokal organu administracji publicznej
- subsydiarne miejsca: każde miejsce, gdzie się adresata zastanie
2. jednostka organizacyjna (art. 45)
- lokal jej siedziby
Sposoby doręczeń osobom fizycznym
- doręczenie do rąk własnych adresata
- doręczenie zastępcze (art. 43) - do rąk dorosłego domownika, sąsiada, dozorcy
- doręczenie subsydiarne (art. 44) - złożenie pisma na poczcie lub w urzędzie miasta, dwukrotne awizo
- doręczenie konkludentne (art., 47) - wyraźna odmowa przyjęcia pisma przez adresata
- doręczenie przez obwieszczenie (art. 49) - gdy stanowi tak przepis szczególny
Sposoby doręczeń jednostkom organizacyjnym
- doręczenie właściwe (art. 45) - w lokalu siedziby do rąk osoby uprawnionej do odbioru pism
- doręczenie subsydiarne (art. 44) - złożenie pisma na poczcie lub w urzędzie miasta, dwukrotne awizo
- doręczenie konkludentne (art. 47) - odmowa przyjęcia przez osobę uprawnioną do odbioru w lokalu siedziby
- doręczenie przez obwieszczenie (art. 49) - gdy stanowi tak przepis szczególny
Post został pochwalony 0 razy
|
|