Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Nie 20:50, 13 Lis 2011 Temat postu: Wykład 3 13.11.2011 |
|
|
Z tego co wiem to dzisiaj były omawiane podatki majątkowe,wiec wrzucam to co mam z notatek z zeszłego roku
Podatki majątkowe – opodatkowaniu podlega tutaj sam fakt posiadania składników majątkowych.
Związane integralnie z faktem posiadania przez podatnika określonych składników majątkowych.
Do podatków majątkowych zalicza się: podatki obciążające nieruchomości oraz podatek od środków transportowych, podatek leśny, podatek rolny
W polskim systemie podatkowym wyróżniamy trzy podatki obciążające nieruchomości, są to :
podatek rolny – ustawa z 15,11,1994r o podatku rolnym wielokrotnie nowelizowana ostatnio w 2006 Dz,U 136 /999. (z tym, że nie można go jednoznacznie przyporządkować do grupy podatków majątkowych, gdyż w pewnych sytuacjach przybiera on postać podatku przychodowo-majątkowego, co wiąże się ze specyfiką prowadzenia gospodarstwa rolnego).
Podatek leśny ustawa z 30.10.2002 r o podatku leśnym
Podatek od nieruchomości – ustawa 12. 01. 1991r o podatkach i opłatach lokalnych tj z 2010. Dzu 95 /613.
Podatek rolny:
Podatek ten reguluje ustawa z dnia 15.11.1984 r. o podatku rolnym.
Pojęcie gospodarstwa rolnego:
Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 hektar lub 1 hektar przeliczeniowy, stanowiących własność bądź będących w posiadaniu jednego podmiotu.
Podatek rolny jest podatkiem o charakterze lokalnym, rzeczowym i majątkowym (z elementami przychodowości).
Konstrukcja podatku rolnego:
Podatnikiem podatku rolnego jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej.
Przedmiotem opodatkowania jest własność gruntów, a także samoistne posiadanie, użytkowanie wieczyste oraz posiadanie na podstawie zawartej umowy lub innego tytułu prawnego a nawet bezumowne posiadanie gruntów sklasyfikowanych jako użytki rolne, jeśli grunty stanowią własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Te elementy dotyczą gruntów sklasyfikowanych jako użytki rolne.
Podstawa opodatkowania w podatku rolnym jest zróżnicowana w zależności o tego, czy mamy do czynienia z gospodarstwem rolnym, czy tylko z posiadaniem (użytkowaniem wieczystym) gruntów, które nie stanowią gospodarstwa rolnego.
Dla gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego o obszarze powyżej 1 ha lub ha przeliczeniowego, podstawa opodatkowania jest wyrażona w hektarach przeliczeniowych. Dla pozostałych gruntów podstawę opodatkowania stanowi ich powierzchnia rzeczywista, wyrażona w hektarach.
Hektar przeliczeniowy:
Podatek rolny jest podatkiem przychodowo- majątkowym w części dotyczącej gospodarstw rolnych , czyli nie sama powierzchnia decyduje o podatku tylko bierze się pod uwagę potencjalny przychód z ha przeliczeniowych tzn. wartość w zł
W ustawie jest tabela która zawiera przeliczniki bierze się pod uwagę 3 elementy.
Klasę gruntów +rodzaj użytków rolnych +okręg podatkowy do którego została zaliczona gmina.
Klasa gruntów wynika z ewidencji gruntów
Okręg wynika z rozporządzenia ministra finasów w poroz, z Min, Rolnictwa gdzie kraj został podzielony na 4 okręgi podatkowe i poszczególnych województwach gminy zostały zaliczone do określonego okręgu.
Ustawa wprowadza kryterium ze te okręgi podatkowe są ustalane biorąc pod uwagę warunki klimatyczne i geograficzne.
Jeśli grunty są w I klasie i w I okregu podatkowym to przelicznik jest bardzo wysoki i wynosi 1,95
Jeśli grunty są słabe w IV klasie to przelicznik wynosi 0,65
Przykład. 10ha w I klasie x1,95 = 19,5 hap jako podstawa
10 ha w IV klasie x 0,65 = 6hap jako podstawa
Stawka w podatku rolnym jest stała, kwotowa, oparta o przelicznik równowartości pieniężnej średniej ceny skupu kwintala żyta z trzech pierwszych kwartałów roku poprzedzającego rok podatkowy, ogłaszana przez prezesa GUS w drodze obwieszczenia
od 1 ha przeliczeniowego à równowartość pieniężną ceny 2,5 q żyta;
od 1 ha rzeczywistego à równowartość pieniężną ceny 5 q żyta.
Dla sadów stosuje się przeliczniki jak dla gruntów ornych.
Dla Stawów zarybionych przelicznik wg rodzaju ryb. Np.
1 ha stawu zarybionego łososiem , głowacicą , talią, pstrągiem = 1 hap
Dla innych gatunków ryb 1ha = 2/10 hap.
Powstanie zobowiązania podatkowego: osoby fizyczne składają informację na odpowiedni podatek zeznając co jest w ich posiadaniu.
Na tej podstawie co rocznie organ gminy właściwy ze względu na położenie gruntów lub miejsca zamieszkania osób Fizycznych wydaje decyzję ustalającą podstawę opodatkowania. Pozostałe podmioty do 15 stycznia roku podatkowego składają deklarację dokonując obliczenia we własnym zakresie należny podatek i bez wezwania organu podatkowego w terminach określonych w ustawie 15./ 03. 05.09.11 w czterech równych ratach wpłacają należny podatek.
Rada Gminy może obniżyć w drodze uchwały cenę skupu żyta, (czyli to władztwo podatkowe sprowadza się do tego że cena jest stała ale ceną można obniżyć ) oraz może zarządzić pobór podatku w drodze inkasa wyznaczając inkasentów oraz wysokość ich wynagrodzenia( to dotyczy osób Fizycznych.)
Zgodnie z art. 6c ustawy dla os, fizycznych na których ciąży jednocześnie obowiązek w podatku rolnym i leśnym lub od nieruchomości wymierza się zobowiązanie w formie nakazu płatniczego w łącznym zobowiązaniu pieniężnym.
Podatek rolny (jednorazowo, chyba że zaistnieją jakieś zmiany w stanie faktycznym); osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej (w tym także spółki cywilne) składają deklarację na podatek rolny, dokonując samoobliczenia podatku, który następnie wpłacają w czterech ratach, bez wezwania ze strony organu podatkowego (w przypadku zaistnienia jakichkolwiek zmian w stanie faktycznym należy złożyć korektę deklaracji).
Łączne zobowiązanie pieniężne – dotyczy podatnika podatku rolnego (tylko osoby fizycznej!), który jednocześnie jest podatnikiem podatku leśnego lub podatku od nieruchomości. Łączne zobowiązanie pieniężne to łączny wymiar wszystkich podatków, które zobowiązany jest uiszczać taki podatnik. Organ podatkowy wydaje wówczas tzw. nakaz płatniczy.
Uprawnienia rady gminy:
Gdy chodzi o podatek rolny, rada gminy:
1) jest zobowiązana do ustalenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek rolny;
2) może zarządzić pobór podatku rolnego od osób fizycznych w drodze inkasa, ustalając inkasentów i wyznaczając wysokość wynagrodzenia za inkaso;
3) może (w drodze uchwały) obniżyć cenę skupu żyta, ustaloną w komunikacie Prezesa GUS.
Zwolnienia z podatku rolnego i leśnego
1) zwolnienia podmiotowe à wprowadzane są wyłącznie w drodze ustawowej (z podatku rolnego i lesnego mogą być zwolnione m.in.: szkoły i placówki oświatowe, uczelnie, jednostki badawczo-rozwojowe, Polski Związek Działkowców, zakłady pracy chronionej – w zakresie gruntów zgłoszonych wojewodzie, jeśli takie zgłoszenie zostało potwierdzone wydaniem stosownej decyzji);
2) zwolnienia przedmiotowe à ustawa zawiera katalog takich zwolnień (m.in.: grunty klasy V i VI, grunty położone w pasie granicznym, grunty związane z ochroną zabytków, zwolnienia okresowe); uprawnienia w zakresie przyznawania zwolnień przedmiotowych posiada również rada gminy.
3) grunty zajęte przez zbiorniki wody służące do zaopatrzenia ludności w wodę,
4) grunty pod wałami przeciwpowodziowymi i grunty położone w międzywalach,
5) grunty wpisane do rejestru zabytków, pod warunkiem ich zagospodarowania i utrzymania zgodnie z przepisami o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,
Ulgi w podatku rolnym:
1) podmiotowe à np. tzw. ulga żołnierska;
2) przedmiotowe à np.
grunty położone na terenach górskich i podgórskich,- >300npm.
grunty klasy V i VI i VIz oraz grunty zadrzewione i zakrzewione ustanowione na użytkach rolnych
grunty orne, łąki i pastwiska objęte melioracją - w roku, w którym uprawy zostały zniszczone wskutek robót drenarskich, do 5 lat
grunty przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha:
grunty gospodarstw rolnych powstałe z zagospodarowania nieużytków - na okres 5 lat, licząc od roku następnego po zakończeniu zagospodarowania
grunty gospodarstw rolnych otrzymane w drodze wymiany lub scalenia - na 1 rok następujący po roku, w którym dokonano wymiany lub scalenia gruntów,
grunty gospodarstw rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej, z tym że zwolnienie może dotyczyć nie więcej niż 20% powierzchni użytków rolnych gospodarstwa rolnego, lecz nie więcej niż 10 ha - na okres nie dłuższy niż 3 lata, w stosunku do tych samych gruntów,
użytki ekologiczne,
ulga inwestycyjna związana z budową i modernizacją budynków inwentarskich., jeśli podatnik zajmował się melioracją gruntów albo budował deszczownie i urządzenia zaopatrzenia gospodarstwa w wodę, to może odliczyć 25 % wydatków udokumentowanych fakturami i ma ona charakter ciągniony tzn. że przechodzi na rok kolejny.
Ulga z tytułu położenia gospodarstw rolnych na terenach górskich i podgórskich:
350 m npm i wg rodzaju klas
30 % dla wyższych klas bonitacyjnych
60%R dla niższych klas bonitacyjnych.
Art. 13b 1. Podatek rolny od gruntów położonych na terenach podgórskich i górskich obniża się o 30% dla gruntów klas I, II, IIIa i IIIb, a o 60% dla gruntów klas IVa, IV i IVb.
2. Za miejscowości położone na terenach podgórskich i górskich uważa się miejscowości, w których co najmniej 50 % użytków rolnych jest położonych powyżej 350 m nad poziomem morza. Wykaz tych miejscowości w danym województwie ustala sejmik województwa.
Podmiotowa - ulga żołnierska; -
60% jeśli zajmował się gospodarstwem i w nim zamieszkiwał
40% jeśli tylko w nim mieszkał, pracował i nie osiągał przychodów z innych źródeł ale go nie prowadził.
Ustawa reguluje korzystanie z ulg.: gdy następuje zbieg zwolnień i ulg.
Np. 13A , 13B, to pomniejsza się podatek o kolejne ulgi. Wyliczamy podatek – 1 ulga następnie 2 ulga itp. Nie sumuje się ulg tylko się je pomniejsza.
Ulga przez - Zaniechanie ustalania albo( i ) poboru podatku rolnego:
Instytucja ta została określona w art. 13c ustawy o podatku rolnym jest przyznawana w razie wystąpienia na danym terenie klęski żywiołowej.
Przy przyznawaniu ulg z tytułu klęski żywiołowej uwzględnia się wysokość odszkodowania z ubezpieczenia ustawowego, które potrąca się również gdy nie zostało wykonane, wtedy się przyjmuje kwotę która by otrzymał gdyby ubezpieczył.
z OC w zakresie gospodarstwa Rolnego
Ubezpieczenie od wody, ognia, gradobicia,
ubezpieczenia inne
Ulgę przyznaje się za ten rok podatkowy, w którym klęska miała miejsce; jeżeli klęska miała miejsce po zapłaceniu podatku za dany rok, ulgę stosuje się w następnym roku podatkowym.
Art. 13e
Rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia i ulgi przedmiotowe niż określone w ustawie, z uwzględnieniem przepisów dotyczących pomocy publicznej.
Podatek leśny:
Obecnie podatek ten reguluje ustawa z dnia 30.10.2002 r. o podatku leśnym (wcześniej był on uregulowany w ustawie o lasach z 1991r.).
Podatek leśny jest podatkiem lokalnym, rzeczowym, majątkowym.
Definicja lasu:
Jest to definicja stworzona na potrzeby podatku leśnego. Zgodnie z nią las jest to obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji jako „lasy”, bez względu na powierzchnię tych gruntów.
Konstrukcja podatku leśnego:
I - podmiot – osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące:
1) właścicielami lasów, z zastrzeżeniem ust. 3;
2) posiadaczami samoistnymi lasów;
3) użytkownikami wieczystymi lasów;
4) posiadaczami lasów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego
II- przedmiot opodatkowania – Opodatkowaniu podatkiem leśnym podlegają określone w ustawie lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna, oraz obszar czasowo pozbawiony drzewostanu.
Przedmiotem opodatkowania jest własność gruntów, a także samoistne posiadanie, użytkowanie wieczyste oraz posiadanie na podstawie zawartej umowy lub innego tytułu prawnego a nawet bezumowne posiadanie gruntów sklasyfikowanych jako las, jeśli stanowi własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego
III - podstawa opodatkowania – powierzchnia wyrażona w ha rzeczywistych;
IV - stawka podatku – stała, kwotowa, oparta o przelicznik równowartości pieniężnej średniej ceny sprzedaży drewna, uzyskanej przez nadleśnictwa (z 1 ha 0,220 m3 drewna), ustalonej przez Prezesa GUS z pierwszych trzech kwartałów ubiegłego roku.
Dla lasów ochronnych stawka ta jest obniżona o 50%.
W poprzednich regulacjach powierzchnia decydowała ( zwarty obszar gruntu >0,10 ha to był las) czy to las czy nie , teraz to nie jest istotne, może być np. 300 m2 lasu.
Sytuacja podatników jest zróżnicowana :
Osoby fizyczne otrzymują decyzję i płacą jak w podatku rolnym.
Osoby prawne deklarują wartość i płacą do każdego 15 -go dnia co m-c.
Uprawnienia rady gminy:
Jeżeli chodzi o podatek leśny, rada gminy posiada identyczne uprawnienia jak w przypadku podatku rolnego.
4) jest zobowiązana do ustalenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek rolny;
5) może zarządzić pobór podatku rolnego od osób fizycznych w drodze inkasa, ustalając inkasentów i wyznaczając wysokość wynagrodzenia za inkaso;
6) może (w drodze uchwały) obniżyć cenę skupu drewna, ustaloną w komunikacie Prezesa GUS.
Zwolnienia z podatku rolnego i leśnego
6) zwolnienia podmiotowe à wprowadzane są wyłącznie w drodze ustawowej (z podatku rolnego i lesnego mogą być zwolnione m.in.: szkoły i placówki oświatowe, uczelnie, jednostki badawczo-rozwojowe, Polski Związek Działkowców, zakłady pracy chronionej – w zakresie gruntów zgłoszonych wojewodzie, jeśli takie zgłoszenie zostało potwierdzone wydaniem stosownej decyzji);
7) zwolnienia przedmiotowe à ustawa zawiera katalog takich zwolnień (m.in.: grunty klasy V i VI, grunty położone w pasie granicznym, grunty związane z ochroną zabytków, zwolnienia okresowe); uprawnienia w zakresie przyznawania zwolnień przedmiotowych posiada również rada gminy.
8) grunty zajęte przez zbiorniki wody służące do zaopatrzenia ludności w wodę,
9) grunty pod wałami przeciwpowodziowymi i grunty położone w międzywalach,
10) grunty wpisane do rejestru zabytków, pod warunkiem ich zagospodarowania i utrzymania zgodnie z przepisami o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,
11) Dodatkowe przedmiotowe à lasy z drzewostanem do 40 lat.
Nie ma instytucji zaniechania podatku leśnego.
Podatek od nieruchomości:
Podatek ten uregulowany został w ustawie z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.
Danina ta ma charakter majątkowy, niezależny od osiągania dochodów z nieruchomości. Płacą ją właściciele oraz użytkownicy wieczyści gruntów, ale i posiadacze zależni (na przykład najemcy) obiektów należących do gminy lub skarbu państwa.
Konstrukcja podatku od nieruchomości:
1) opodatkowaniu podlegają grunty, budynki (lub ich części) i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (lub części takich budowli);
2) w podatku od nieruchomości nie ma zastosowania definicja nieruchomości, zawarta w art. 46 kodeksu cywilnego;
3) konstrukcja podatku od nieruchomości jest zbliżona do konstrukcji podatku rolnego i leśnego; jest to podatek o charakterze lokalnym, rzeczowym i majątkowym;
4) podmiot i przedmiot opodatkowania à jak w podatku rolnym i leśnym;
Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
1) właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem ust. 3,
2) posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych,
3) użytkownikami wieczystymi gruntów,
4) posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,
b) jest bez tytułu prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2.
Podmiotami obowiązanymi do zapłaty podatku od nieruchomości są:
• właściciel
• użytkownik wieczysty
• samoistny posiadacz
• w niektórych przypadkach - posiadacz zależny nieruchomości lub ich części stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Przedmiot:
1. Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
1) grunty,
2) budynki lub ich części,
3) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Każdy z tych elementów podlega opodatkowaniu odrębnie i dla każdego z nich jest inna podstawa :
Podstawę opodatkowania stanowi:
1) dla gruntów – powierzchnia w m2,
2) dla budynków lub ich części - powierzchnia użytkowa mierzona po wewnętrznej długości ścian na wszystkich kondygnacjach z wyjątkiem powierzchni klatek schodowych oraz szybów dźwigowych; za kondygnację uważa się również garaże podziemne, piwnice, sutereny i poddasza użytkowe oraz przyjmuje się wysokość i tak, do 1,40 pomija się do 2,20 50 % stawki i > 2,20 przyjmuje się 100%stawki.
3) dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, , ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego
Obiekt budowlany należy rozumieć wg definicji z prawa budowlanego tzn,:
• dla budowli jest to wartość na dzień 1 stycznia roku podatkowego jako podstawa amortyzacji. Zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych są zawarte w podatku od os. Fizycznych i od os. Prawnych.
• Karta i ryczałt podstawą opodatkowania jest dochód z ostatniego roku
Budowla podlega opodatkowaniu jeżeli jest związana z prowadzeniem działalności gospodarczej , która to działalność w prawie podatkowym jest rozumiana szeroko.
Wysokość podatku od budowli zależy od ich wartości przyjętej dla celów amortyzacji podatkowej dokonywanej metodą liniową (wartości początkowej w danym roku podatkowym). Jeśli budowla nie jest amortyzowana, podstawą podatku jest jej wartość rynkowa.
Wysokość podatku od nieruchomości dla budynków oblicza się – tak jak i dla gruntów – mnożąc powierzchnię przez odpowiednią stawkę zależną od przeznaczenia budynku. I tu dla budynków związanych z działalnością gospodarczą obowiązują znacznie wyższe stawki niż dla mieszkalnych. Jeżeli budynek mieszkalny jest częściowo zajęty – na przykład na biuro, sklep czy gabinet lekarski – dla tej części stawka podatku jest wyższa. Stan budynku nie ma wpływu na wysokość podatku, chociaż gmina ma prawo różnicować stawki na swoim terenie, uzależniając je między innymi od stanu technicznego budynków.
Stawka_ jest uzależniona od tego z jakim elementem mamy do czynienia:
Od gruntu stawka jest stała kwotowa rozróżniona w zależności od sposobu użytkowania.
Ustawa wskazuje górne granice stawki , Rada gminy ustala wysokość stawki z tym ,że górna granica nie może być przekroczona
Przykładowe; 77gr/m2 dla gruntów
Maksymalne stawki podatku od nieruchomości
Stawka za mkw. 2010
od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewid. gruntów i budynków 0,77 zł za 1m2
od pozostałych gruntów jako użytki publ. np. pod mieszkalnictwo 0,39 zł za 1m2
pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych (pod zbiornikami ) 4,04 zł /ha
Budynki- stawka stała kwotowa zróżnicowana w zależności od przeznaczenia.
od budynków mieszkalnych lub ich części 0,65 zł/m2
od budynków i ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej 20,51 zł /m2
od pozostałych budynków lub ich części 6,88 zł/m2
od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych 4,16 zł/m2
zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym - 9,57 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
pozostałe , w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 6,88 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;
od budowli 2 proc. ich wartości
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku.
Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych, ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania.
Podatek od os. F jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.
Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa(25), a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane:
1) składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku;
2) odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 3, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia;
3) wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości - bez wezwania - na rachunek budżetu właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 każdego miesiąca.
Płatność przelewem na rachunek organu podatkowego lub gotówką w kasie; w przypadku osób fizycznych również w drodze inkasa.
3. Jeżeli obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości od budowli, o których mowa w ust. 1 pkt 3, powstał w ciągu roku podatkowego - podstawą opodatkowania jest wartość stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji na dzień powstania obowiązku podatkowego.
4. Jeżeli budowla, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jest przedmiotem umowy leasingu i odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający, w przypadku jej przejęcia przez właściciela, do celów określenia podstawy opodatkowania przyjmuje się wartość początkową przed zawarciem pierwszej umowy leasingu, zaktualizowaną i powiększoną o dokonane ulepszenia oraz niepomniejszoną o spłatę wartości początkowej.
5. Jeżeli od budowli lub ich części, o których mowa w ust. 1 pkt 3, nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – podstawę opodatkowania stanowi ich wartość rynkowa, określona przez podatnika na dzień powstania obowiązku podatkowego.
6. Jeżeli budowle lub ich części, o których mowa w ust. 5, zostały ulepszone lub zgodnie z przepisami o podatkach dochodowych nastąpiła aktualizacja wyceny środków trwałych – podstawę opodatkowania stanowi ich wartość rynkowa ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego następującego po roku, w którym dokonano ulepszenia lub aktualizacji wyceny środków trwałych.
7. Jeżeli podatnik nie określił wartości budowli, o których mowa w ust. 1 pkt 3 oraz w ust. 5, lub podał wartość nieodpowiadającą wartości rynkowej, organ podatkowy powoła biegłego, z zastrzeżeniem ust. 8, który ustali tę wartość. W przypadku gdy podatnik nie określił wartości budowli, o których mowa w ust. 1 pkt 3 oraz w ust. 5, lub wartość ustalona przez biegłego jest wyższa co najmniej o 33% od wartości określonej przez podatnika, koszty ustalenia wartości przez biegłego ponosi podatnik.
8. Organ podatkowy powołuje biegłego spośród rzeczoznawców majątkowych, o których mowa w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
9. Wartość części budowli położonych w danej gminie, w przypadku budowli usytuowanych na obszarze dwóch lub więcej gmin, określa się proporcjonalnie do długości odcinka budowli położonego na terenie danej gminy.
podstawa opodatkowania:
dla gruntów à powierzchnia wyrażona w m2
stawka: stała, kwotowa, uzależniona od sposobu wykorzystania gruntów (wyróżnia się trzy kategorie gruntów, wymienione w ustawie);
dla budynków à powierzchnia użytkowa budynku lub jego części, wyrażona w m2 ; stawka: stała, kwotowa, zróżnicowana w zależności od sposobu wykorzystania budynku (rada gminy może zróżnicować stawki uwzględniając dodatkowe kryteria);
Po nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (w 2002 r.) wprowadzono nową definicję budynku, zgodną z definicją zawartą w Prawie budowlanym.
dla budowli à wartość ustalona na dzień 1 stycznia danego roku podatkowego, o której mowa z przepisach o podatku dochodowym, stanowiąca podstawę obliczenia amortyzacji w danym roku; stawka podatku: stała, procentowa (maksymalnie 2% wartości budowli).
Górną granicę stawek podatku od nieruchomości dla gruntów i budynków określa Minister Finansów w rozporządzeniu (każdorazowo na dany rok), natomiast rada gminy (w drodze uchwały) może te stawki obniżyć. Rada gminy ma obowiązek corocznie podjąć uchwałę o wysokości stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie danej gminy (jeśli rada nie podejmie takiej uchwały, stosuje się stawki, które obowiązywały w roku poprzednim).
5) obowiązki podatników w podatku od nieruchomości są takie same jak w przypadku podatku rolnego i leśnego.
Zwolnienia z podatku od nieruchomości:
1) podmiotowe à takie jak w podatku rolnym i leśnym;
2) przedmiotowe à zawarte w katalogu ustawowym; ponadto rada gminy może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż te przewidziane w ustawie (zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych), o ile nie jest to sprzeczne z decyzjami Komisji Europejskiej dotyczącymi udzielania pomocy publicznej (w zakresie podatków i opłat lokalnych).
Art. 7. 1. Zwalnia się od podatku od nieruchomości:
1) (30) budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym oraz zajęte pod nie grunty,
2) budowle infrastruktury portowej, budowle infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich oraz zajęte pod nie grunty;
3) budynki, budowle i zajęte pod nie grunty na obszarze części lotniczych lotnisk użytku publicznego;
4) budynki gospodarcze lub ich części: służące działalności leśnej lub rybackiej położone na gruntach gospodarstw rolnych, służące wyłącznie działalności rolniczej, oraz zajęte na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej;
5) nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży;
6) grunty i budynki wpisane indywidualnie do rejestru zabytków, pod warunkiem ich utrzymania i konserwacji, zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej;
7) grunty i budynki we władaniu muzeów rejestrowanych;
8) grunty położone na obszarach objętych ochroną ścisłą, czynną lub krajobrazową, a także budynki i budowle trwale związane z gruntem, służące bezpośrednio osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody - w parkach narodowych oraz w rezerwatach przyrody;
8a) będące własnością Skarbu Państwa: grunty pokryte wodami jezior o ciągłym dopływie lub odpływie wód powierzchniowych oraz grunty zajęte pod sztuczne zbiorniki wodne;
9) budowle wałów ochronnych, grunty pod wałami ochronnymi i położone w międzywalach, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej przez inne podmioty niż spółki wodne, ich związki oraz związki wałowe;
10) grunty stanowiące nieużytki, użytki ekologiczne, grunty zadrzewione i zakrzewione, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej;
11) grunty stanowiące działki przyzagrodowe członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych, którzy spełniają jeden z warunków określonych w ustawie.
12) budynki położone na terenie rodzinnych ogrodów działkowych, nieprzekraczające norm powierzchni ustalonych w przepisach Prawa budowlanego dla altan i obiektów gospodarczych, z wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą;
13) (33) budynki i budowle zajęte przez grupę producentów rolnych wpisaną do rejestru tych grup, wykorzystywane wyłącznie na prowadzenie działalności w zakresie sprzedaży produktów lub grup produktów wytworzonych w gospodarstwach członków grupy lub w zakresie określonym w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), zgodnie z jej aktem założycielskim;
14) nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego.
2. Od podatku od nieruchomości zwalnia się również:
1) uczelnie, zwolnienie nie dotyczy przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą;
2) (34) publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową;
3) placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk; zwolnienie nie dotyczy przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą;
4) prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej - w zakresie przedmiotów opodatkowania zgłoszonych wojewodzie, jeżeli zgłoszenie zostało potwierdzone decyzją w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej albo zaświadczeniem - zajętych na prowadzenie tego zakładu, z wyjątkiem przedmiotów opodatkowania znajdujących się w posiadaniu zależnym podmiotów niebędących prowadzącymi zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej;
5) jednostki badawczo-rozwojowe, z wyjątkiem przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą;
5a) (35) przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego uzyskanym na zasadach określonych w przepisach o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania zajętych na cele prowadzonych badań i prac rozwojowych;
6) Polski Związek Działkowców, z wyjątkiem przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą.
3. Rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ust. 1 oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw.
4. (36) Z tytułu zwolnień, o których mowa w ust. 1 pkt 8 oraz ust. 2 pkt 5a, jednostkom samorządu terytorialnego przysługuje z budżetu państwa oraz ze środków wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
zwrot utraconych dochodów za przedmioty opodatkowania, które podlegają opodatkowaniu i nie są z niego zwolnione na podstawie innych przepisów niniejszej ustawy. Zwrot ten stanowi pomoc de minimis,
PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH.
Podatek od środków transportowych 12.01.1991 ustawa o podatkach i opłatach lokalnych. Jest dochodem budżetu gminy. Podatek majątkowy, rzeczowy.
Podstawa opodatkowania: Ilość i rodzaj pojazdów z uwzględnieniem dopuszczalnej masy całkowitej a w autobusie ilość miejsc do siedzenia.
Art.10. ustawy przewiduje maksymalne stawki. Stawki mają charakter stawek stałych , kwotowych. Natomiast stawki minimalne są ustalone w załącznikach do ustawy , które są przeliczane wg art. 12b. A jeżeli one są wyższe niż max., To stawki maksymalnej się nie stosuje =art. 10.3 ten zapis jest sprzeczny z konstytucją gdyż pozbawia władztwa Rady Gmin.
Art. 10. 1. Rada gminy określa, w drodze uchwały, wysokość stawek podatku od środków transportowych, z tym że roczna stawka podatku od jednego środka transportowego nie może przekroczyć:
1) (51) od samochodu ciężarowego, o którym mowa w art. 8 pkt 1, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:
a) (52) powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie - 729,28 zł,
b) powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie - 1.216,64 zł,
c) powyżej 9 ton - 1.459,96 zł;
2) od samochodu ciężarowego, o którym mowa w art. 8 pkt 2 - 2.786,03 zł - z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 1 do ustawy;
3) ( od ciągnika siodłowego lub balastowego, o których mowa w art. 8 pkt 3 - 1.703,27 zł;
4) od ciągnika siodłowego lub balastowego, o których mowa w art. 8 pkt 4, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:
a) do 36 ton włącznie - 2.153,41 zł,
b) powyżej 36 ton - 2.786,03 zł
- z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 2 do ustawy;
5) od przyczepy lub naczepy, o których mowa w art. 8 pkt 5 - 1.459,96 zł;
6) od przyczepy lub naczepy, o których mowa w art. 8 pkt 6, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:
a) do 36 ton włącznie - 1.703,27 zł,
b) powyżej 36 ton - 2.153,41 zł
- z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 3 do ustawy;
7) (58) od autobusu, w zależności od liczby miejsc do siedzenia:
a) mniejszej niż 30 miejsc - 1.703,27 zł,
b) równej lub wyższej niż 30 miejsc - 2.153,41 zł.
2. Przy określaniu stawek, rada gminy może różnicować wysokość stawek dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności wpływ środka transportowego na środowisko naturalne, rok produkcji albo liczbę miejsc do siedzenia.
3. Jeżeli górna granica stawki podatku, o której mowa w ust. 1 pkt 2, 4 lub 6, jest niższa od odpowiedniej stawki minimalnej, określonej w załącznikach nr 1-3 do ustawy, górnej granicy stawki nie uwzględnia się. W tym przypadku rada gminy przyjmuje stawkę podatku od środków transportowych dla poszczególnych rodzajów pojazdów w wysokości odpowiedniej stawki, określonej w załącznikach nr 1-3 do ustawy.
Art. 20. 1. (69) Górne granice stawek kwotowych określone w art. 5 ust. 1, art. 10 ust. 1 i art. 19 pkt 1, obowiązujące w danym roku podatkowym ulegają corocznie zmianie na następny rok podatkowy w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", górne granice stawek kwotowych na każdy rok podatkowy z uwzględnieniem zasady określonej w ust. 1, zaokrąglając je w górę do pełnych groszy.
Jeżeli te stawki nie byłyby ogłoszone na nowy rok przyjmuje się stawki z ostatniego roku.
Biorąc pod uwagę stawki minimalne są zawarte w art12B ustawy o podatkach i opłatach lokalnych jako załącznik do ustawy które od 2004 roku ulegają przeliczeniu na następny rok podatkowy zgodnie z % wskaźnikiem Euro na pierwszy dzień roboczy października danego roku w stosunku do kursu euro w roku poprzedzającym dany rok podatkowy
Rada Gminy różnicuje wysokość stawek ( rok produkcji itp.).
W 2002 roku ustawę wyposażono w załączniki ( stawki minimalne). Stawki się waloryzuje.
W 2001 roku wprowadzono do przepisów ustawy transport kombinowany.
Art.12a. ulgi i zwolnienia nie maja zastosowania do podatku od środków transportowych.
Podatek płatny bez wezwania, w terminie 14 dni od nabycia oraz wg. Ustawy w 2 ratach. Do 15 luty i do 15 września, a podatnicy mają obowiązek w terminie pierwszej raty złożyć także deklaracje na podatek od środków transportowych.
Zwalniane są środki w transporcie kombinowanym. Przeniesiony na grunt podatkowy ustawą o transporcie drogowym z 09/2002r.
Stosownie do art. 11a ustawy podatnikom tego podatku wykorzystującym posiadane pojazdy w transporcie kombinowanym przysługuje zwrot podatku w wysokości od 25% do 100% jego kwoty, w zależności od ilości jazd wykonanych w przewozie koleją w danym roku podatkowym.
Powyższy przepis stanowi wdrożenie przepisów Dyrektywy Rady (92/106) z dnia 7 grudnia 1992 r. w sprawie stworzenia wspólnych zasad dla pewnych rodzajów kombinowanych przewozów towarów pomiędzy krajami członkowskimi (Dz. U. WE L 368 z 17.12.1992), która obliguje państwa członkowskie do obniżenia lub zwrotu podatku w przypadku przewozów kombinowanych.
W UE jest stosowana opłata drogowa za korzystanie z dróg , jeżeli użytkownik nie korzystał z dróg transportem kołowym tylko przewoził towary koleją ma możliwość odzyskania zapłaconego podatku drogowego.
W Polsce nie zdefiniowano podatku kombinowanego , wprowadzono zapis w art. 11a do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych mówiący o zwrocie podatku za transport kombinowany.
Art. 11a. 1. Podatnikom wykorzystującym środki transportu, o których mowa w art. 8 pkt 1-6, dla wykonywania przewozów w transporcie kombinowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przysługuje zwrot zapłaconego podatku od tych środków.
2. Kwotę zwrotu podatku od środków transportowych, o którym mowa w ust. 1, ustala się, przyjmując za podstawę liczbę jazd z ładunkiem lub bez ładunku wykonanych przez środek transportu w przewozie koleją w danym roku podatkowym w następujący sposób:
1) od 100 jazd i więcej - 100 % kwoty rocznego podatku;
2) od 70 do 99 jazd włącznie - 75 % kwoty rocznego podatku;
3) od 50 do 69 jazd włącznie - 50 % kwoty rocznego podatku;
4) od 20 do 49 jazd włącznie - 25 % kwoty rocznego podatku.
3. Zwrotu zapłaconego podatku od środków transportowych na zasadach określonych w ust. 1 i 2 dokonuje organ podatkowy, na rachunek którego uiszczono podatek, na wniosek podatnika złożony nie później niż do dnia 31 marca roku następującego po roku podatkowym.
Podstawą sporządzenia wniosku są dane zawarte w dokumentach przewozowych stosowanych przy wykonywaniu przewozów w transporcie kombinowanym, w których dokonano wpisu o wykonaniu przewozu koleją.
4. Zwrot podatku od środków transportowych następuje w gotówce albo na rachunek bankowy podatnika wskazany we wniosku, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku
Podatek od środków transportu płaci się do gminy, Wójt, Burmistrz, Pr Miasta jest zobowiązany do jego zwrotu, co powoduje uszczuplenie dochodów własnych gminy.
KONSTRUKCJA PODATKU OD SRODKÓW TRANSPORTOWYCH.
Podmioty: Osoby fizyczne osoby prawne , jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.- generalnie wszystkie podmioty niezależnie od ich statusu prawnego, na które zostały zarejestrowane n terytorium RP środki transportowe również te powierzone przez zagraniczne os F i os prawne.
I- zakup środka transportu używanego który posiada tablice rejestracyjne, od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty. U dotychczasowego posiada wygasa z końcem miesiąca.
II- zakup nowego środka transportu albo innego który nie posiada tablic rejestracyjnych obowiązek powstaje w pierwszym dniu m-ca następującego po m-cu zarejestrowania na terytorium RP.
Jeżeli pojazd nie został zarejestrowany , wówczas obowiązek nie powstaje.
Przedmiot : Fakt posiadania zarejestrowanego środka transportowego.
Podlegają opodatkowaniu:
Art. 8. Opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają:
1) (39) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton;
2) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton;
3) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton;
4) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton;
5) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
6) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
7) autobusy.
PODATEK OD SPADKÓW I DAROWIZN.
Dochód gminy pobierany przez Urząd Skarbowy.
Klasyfikowany czasami jako podatek majątkowy czasami jako dochodowy, ale jest on kontrowersyjny gdyż opodatkowaniu podlega nabycie rzeczy i praw.
Podstawą prawną jest ustawa najstarsza z dnia 28.07.1983r
Zmiany:
Pierwsza zmiana w 1989r – postanowiono ,że tylko osoby fizyczne będą objęte tym podatkiem., ustalono i wprowadzono wówczas 3 skale i 3 grupy podatników biorąc pod uwagę stopień pokrewieństwa.
Druga istotna zmiana nastąpiła w 1995 r - wprowadzono ulgę mieszkaniową, dołożono art. 16 , który dawał możliwość złożenia oświadczenia podatnikowi , że nabyty lokal przeznacza na zaspokojenie swoich potrzeb i ze posiada tylko ten jeden lokal.
Wprowadzono zachówek , który wcześniej był zaliczany do dochodowych.
Zachówek występuje wtedy gdy osoba najbliższa została pominięta w testamencie ale nie została wydziedziczona.
Trzecia zmiana z roku 2006 – dodano art. 4a odnośnie zwolnienia osób najbliższych z rygorów
Warunki: trzeba udokumentować że darowizna przeszła na rachunek obdarowanego.
W ciągu 6-mcy jest obowiązek zawiadomienia Naczelnika Urzędu Skarbowego na formularzu wydanym przez Ministra Finansów i jest konieczność udokumentowania przejścia darowizny w formie pieniężnej , wówczas następuje całkowite zwolnienie bez względu na wartość ale gdy nie zostanie dokonane zgłoszenie to nabycie podlega opodatkowaniu wg stawki z I grupy.
W czasie postępowania, Jeżeli podatnik powoła się, że darowizna nie była udokumentowana lub gdy zostanie mu postawiony zarzut że posiada dochody nieujawnione, to płaci się wg stawki 20%
Jest to stawka restrykcyjna gdy nie zostały zgłoszone kwoty do opodatkowania w trybie normalnym, mimo że jest to stawka progresywna , jest ona też stawką liniową czyli że cała kwota zostanie nią objęta.
Jeżeli zdarzenie miało miejsce przed zmianą ustawy w 2004r to obowiązują podatnika stare zasady.
Konstrukcja.
Podmiot czyli Podatnik: Podatnikami są wyłącznie osoby fizyczne.
Jest podział na 3 grupy.
Przedmiot opodatkowania: nabycie własności rzeczy znajdujących się na terytorium RP lub praw majątkowych tutaj wykonywanych dziedziczenia ( w drodze spadku ) zapisu lub darowizny, zasiedzenia, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, nieodpłatnej renty, użytkowanie wieczyste, służebność oraz zachówek, jak również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego a także jednostek uczestnictwa w funduszach na podstawie dyspozycji wkładcy na wypadek śmierci.(art2)
Podstawa opodatkowania : czysta wartość rzeczy lub praw majątkowych po potraceniu długów i ciężarów, ustalona wg stanu rzeczy i praw w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego, z uwzględnieniem stanu i stopnia zużycia pomniejszony o kwotę wolną od opodatkowania po zakwalifikowaniu do którejś grupy.
Jeżeli w tym czasie powstała szkoda spowodowana siła wyższą to te straty odlicza się od podstawy wymiaru podatku a odszkodowanie które zostało za te straty wypłacone dolicza się do podstawy wymiaru opodatkowania.
Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca
Minimum wolne od opodatkowania:
a) 9 637zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej,
b) 7 276 zł - jeżeli nabywca jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej,
c) 4 902 zł -jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.
Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie
Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.
Powstanie obowiązku podatkowego art6 u.od darowizn i spadków.
przy nabyciu w drodze dziedziczenia - z chwilą przyjęcia spadku,
przy nabyciu w drodze zapisu lub dalszego zapisu - od daty ogłoszenia testamentu,
przy nabyciu z polecenia testamentowego - z chwilą wykonania tego polecenia,
przy nabyciu tytułem zachowku - z chwilą zaspokojenia roszczenia lub jego części,
przy nabyciu praw do wkładów oszczędnościowych na podstawie dyspozycji wkładcy na wypadek jego śmierci - z chwilą śmierci wkładcy,
przy nabyciu jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci - z chwilą śmierci uczestnika funduszu inwestycyjnego
przy nabyciu w drodze darowizny - z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia. Jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń,
przy nabyciu z polecenia darczyńcy - z chwilą wykonania polecenia,
przy nabyciu w drodze zasiedzenia - z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu stwierdzającego zasiedzenie,
przy nabyciu w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności - z chwilą zawarcia umowy albo ugody lub uprawomocnienia się orzeczenia sądu, jeżeli ich skutkiem jest nieodpłatne zniesienie współwłasności.
Przy służebności, renta czy użytkowanie to z chwilą ustanowienia tych praw.
Ustalenie ceny rynkowej:
Cena rzeczy i praw na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku z uwzględnieniem ich miejsca położenia stanu i stopnia zużycia.
Generalnie przyjmuje się wartość określona przez nabywcę. Jeśli nie wskaże tej wartości w deklaracji to Naczelnik US wzywa go i wyznacza termin nie dłuższy niż 14 dni w celu dokonania korekty ale gdy podatnik tego nie uczyni lub nie zna wartości to ustala sugerowaną cenę naczelnik i jeżeli podatnik się zgadza z ceną sugerowaną , stanowi ona podstawę wymiaru podatku ale gdy podatnik się z tym ustaleniem ceny nie zgadza wówczas wartość ustala rzeczoznawca.
Jeżeli różnica pomiędzy wartością zadeklarowaną a ustaloną przez biegłego jest mniejsza niż 33% to biegłego opłaca organ podatkowy a jeżeli jest wyższa to podatnik.
Jeżeli podatnik nie zadeklarował wartości i nie zgadza się z wartością sugerowaną to w całości jego obciąża koszt poniesiony na biegłego.
Od tak ustalonej wartości odejmuje się kwotę wolna od opodatkowania.
Kwota jest różna w zależności od grupy. Kwota wolna przysługuje na okres 5 lat od jednego darczyńcy.
Czyli jest to kumulacja czasowa i podmiotowa.
Art.14. ustawy
Stawka: stawka progresywna, szczeblowa, procentowa. ( 3%, 7%, 12%)
Przy zasiedzeniu stawka stała , procentowa.
Obowiązek złożenia zeznania w 30 dni od nabycia. Na podstawie tego zeznania naczelnik Urzędu Skarbowego wydaje decyzję o wysokości zobowiązania podatkowego.
Art. 15. 1. Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku, według następujących skal:
Kwoty nadwyżki w zł Podatek wynosi
ponad do
Nabycie własności w drodze zasiedzenia podlega opodatkowaniu stawką stałą procentową w wysokości 7% podstawy opodatkowania i nie ma kwoty wolnej od podatku ale odlicza się nakłady poniesione na tę rzecz w drodze zasiedzenia.
Współwłasność i własność budynku mieszkalnego czy lokalu.
Powierzchnia 110m2 która podlega wyłączeniu, ale ma znaczenie grupa nabycia :
• w I grupie gdy spadek lub darowizna ;
• w II grupie spadek;
• w III grupie spadek ale pod określonymi warunkami określonymi w ustawie.
Podatek od spadków i darowizn jest w całości dochodem gminy ale postępowanie prowadzi naczelnik Urzędu skarbowego właściwy ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania podatnika.
Jeżeli Darowizna jest przekazywana w formie aktu notarialnego wówczas notariusz pełni role płatnika.
Podatnik ma obowiązek odprowadzenia składki w ciągu 1 m-ca od dnia powstania obowiązku podatkowego, obowiązek złożenia zeznania , chyba że mamy do czynienia z płatnikiem jakim jest notariusz to wtedy obowiązek nie istnieje, a Naczelnik US wydaje decyzje ustalającą wymiar podatku.
Jeśli chodzi o I kategorię to przysługuje podatnikowi termin 6-mcy ale nie ma decyzji Naczelnika US bo to nabycie jest wolne od podatku.
Post został pochwalony 0 razy
|
|