|
|
Zobacz poprzedni temat
:: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Nie 7:48, 20 Lut 2011 Temat postu: Wykład 19.02.2011 |
|
|
Postepowanie szczególne w administracji wykład 19.02.2011
1. Systematyka postępowań szczególnych w administracji:
a) Postepowania administracyjne
b) Istota postępowania administracyjnego ogólnego
c) Postępowania administracyjne autonomiczne (podatkowe i celne)
d) Postępowania administracyjne szczególne
e) Postępowania administracyjne „niejurysdykcyjne”
f) Postępowania administracyjne o „mieszanym” charakterze
A) Postępowania administracyjne – wszystkie postępowania prowadzone przez organy administracji publicznej dla realizacji zadań publicznych
B) Postępowania administracyjne ogólne - charakterystyczne jest to, że mamy strony,uregulowane jest postepowanie wyjaśniające, zwyczajne środki prawa??, zmierza do wydania decyzji i konczy się wydaniem decyzji administracyjnej, akt jurysdykcyjny (jednostronny,władczy,podwójnie konkretny,decyzja ma postać aktu jurysdykcyjnego. To postępowanie powinno wyznaczać podstawowe standardy.
C) Postępowania administracyjne autonomiczne czyli samodzielne, wyłączone z postępowania ogólnego – podatkowe i celne
D) Postępowania administracyjne jurysdykcyjne szczególne – wszystkie inne kończące się wydaniem decyzji, stosuje się KPA i regulacje szczególne, specyfika wynika z przedmiotu postępowania
E) Postępowania administracyjne niejurysdykcyjne – nie konczą się decyzją administracyjną.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 638 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Ruda Śląska Płeć: Kobieta
|
|
Wysłany: Śro 9:41, 23 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
długi ten wykład .. ;D
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 20 Cze 2009
Posty: 576 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: z libido rodziców... Płeć: Mężczyzna
|
|
Wysłany: Czw 20:00, 24 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Postępowania szczególne w administracji – wykład 19.02.2011
(Na wykładzie zakreślony został także pobieżnie charakter konkretnych postępowań. Z uwagi na to, że niektóre z omówionych cech są logiczne i wynikają wprost z „nazwy” postępowania, ograniczę się jedynie do bardziej charakterystycznych przypadków. Odsyłam do zagadnień egzaminacyjnych – Teos)
Systematyka postępowań szczególnych w administracji
1. Pojęcie postępowania administracyjnego
2. Postępowanie administracyjne ogólne
3. Postępowania administracyjne autonomiczne
4. Postępowania administracyjne jurysdykcyjne szczególne
5. Postępowania administracyjne „niejurysdykcyjne”
6. Postępowania administracyjne o „mieszanym” charakterze
Ad 1. Postępowania administracyjne
- wszystkie (różnego rodzaju) postępowania prowadzone przez organy administracji publicznej dla realizacji zadań publicznych – administracja publiczna jest zasadniczym segmentem władzy wykonawczej, wykonuje prawo, które określa dane zadanie publiczne, które administracja jest zobowiązana wykonywać (np. art. 7 ustawy o samorządzie gminnym)
- problemem jest zakreślenie granicy, do której administracja publiczna wykonuje zadania publiczne (przykład: uchwała rady Gliwic dotycząca zasad gospodarowania lokalami mieszkaniowego zasobu gminy; problemem było stwierdzenie, czy procedura zmiany miejsc na liście lub zawierania umów najmu jest procedurą administracyjną czy cywilną – ostatecznie uznano, że wykonywanie działań w zakresie lokali mieszkaniowych jest zadaniem własnym gminy)
- system różnego rodzaju postępowań wynika z instrumentów, którymi dysponuje administracja (prawnych form działania administracji)
Ad 2. Postępowanie administracyjne ogólne
- określone jest przepisami zasadniczej części KPA
- jest postępowaniem administracyjnym, w którym wyszczególniamy następujące standardy:
-- występuje strona
-- występuje postępowanie wyjaśniające (w celu ustalenia faktycznego stanu sprawy)
-- stronie przysługują środki ochrony prawnej (zażalenia, odwołania...)
-- kończy się wydaniem rozstrzygnięcia najczęściej (dop. Teos) w formie decyzji (aktu jurysdykcyjnego o charakterze jednostronnym, władczym, podwójnie konkretnym; taki akt nie musi być decyzją, np. Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody stwierdzające nieważność uchwały)
- standardy te wykorzystywane są w innych postępowaniach (np. udział stron w postępowaniach na gruncie prawa wspólnotowego)
Ad 3. Postępowania administracyjne autonomiczne
- są samodzielnymi postępowaniami administracyjnymi (nie stosuję się do nich przepisów KPA)
- postępowanie podatkowe (na podstawie przepisów ordynacji podatkowej – ustawa ta jest aktem kompleksowo regulującym to postępowanie)
- postępowanie celne (zastosowanie mają przepisy prawa celnego i wspólnotowego kodeksu celnego; występują także odesłania do przepisów ordynacji podatkowej)
Ad 4. Postępowania administracyjne jurysdykcyjne szczególne
- cechą postępowań szczególnych jest stosowanie przepisów szczególnych, które mają pierwszeństwo przed przepisami KPA
- ich specyfika wynika z przedmiotów tych postępowań (konieczność regulacji przepisami szczególnymi)
Postępowanie w sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów oraz przed urzędami regulacyjnymi
- ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje kilka rodzajów takich postępowań, np. podział przedsiębiorstwa (ma na celu ochronę interesu publicznego a nie praw i obowiązków indywidualnych)
- jest administracyjno-prawną ingerencją w sprawy cywilne, np. Zatwierdzenie taryfy opłat za energię przez Urząd Regulacji Energetyki, zatwierdzanie wzorów formularza umowy
Postępowanie w sprawach z zakresu własności przemysłowej
- konieczna jest znajomość materialnego prawa własności przemysłowej (m.in. patenty, wzory użytkowe)
- występuje kilka szczególnych postępowań jurysdykcyjnych
Postępowanie w sprawach z zakresu pomocy społecznej
- szczególna wzruszalność decyzji – art. 106 ustawy o pomocy społecznej
Postępowanie w sprawach z zakresu prawa budowlanego
- odmienna definicja strony postępowania oraz wyłączenie udziału organizacji społecznych w prawie budowlanym
- postępowanie w sprawie pozwolenia budowlanego, postępowanie legalizacyjne, postępowanie w sprawie rozbiórek
Postępowanie w sprawach z zakresu klęsk żywiołowych
- szybki charakter postępowania
Postępowania administracyjne w sprawach cywilnych
- ustawodawca decyduje, że sprawy cywilne będą przedmiotem postępowań administracyjnych, np. Postępowanie rozgraniczeniowe (prawo geodezyjne i kartograficzne), opłaty za użytkowanie wieczyste, opłaty adiacenckie (ustawa o gospodarce nieruchomościami)
Ad 5. Postępowania administracyjne „niejurysdykcyjne”
- nie kończą się w drodze wydania aktu jurysdykcyjnego
Postępowanie w sprawie wydawania zaświadczeń
- zaświadczenie nie jest aktem administracyjnym (ma charakter informacyjny); często są wymagane w postępowaniach jurysdykcyjnych lub decydują o pozytywnej treści decyzji
- typy zaświadczeń (ze względu na źródło regulacji):
-- regulowane w KPA
-- regulowane w Ordynacji podatkowej
-- w przepisach szczególnych i innych trybach
Postępowanie skargowo-wnioskowe
- w systemach socjalistycznych postępowanie skargowo-wnioskowe może zastępować postępowanie administracyjne ogólne
- skarga pozwala na wszczęcie postępowania z urzędu (art. 233 KPA)
Postępowanie w sprawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej
- postępowanie kończy się wpisem do ewidencji działalności gospodarczej (czynność materialno-techniczna)
- konstrukcyjna realizacja zasady swobody działalności gospodarczej
Postępowanie w sprawie wpisu do rejestru działalności regulowanej
- konstrukcja liberalna (ustawa o swobodzie działalności gospodarczej)
- warunki prowadzenia działalności regulowanej -> zgłoszenie do wpisu -> wpis
Postępowanie w sprawach nadzoru nad samorządem terytorialnym
- problem „niejurysdykcyjności”, np. Zarządzenie zastępcze wojewody (nie jest decyzją, bo występuje w ramach struktury wewnętrznej administracji)
- postępowanie uzależnione jest od stosowanego środka nadzoru
- może być prowadzone także w stosunku do innych niż samorząd terytorialny podmiotów, np. Nadzór nad spółkami wodnymi, wspólnotami gruntowymi
Postępowanie w sprawie „poleceń kierunkowych”
- są autorską grupą prof. Matana
- organ wykonawczy gminy wydaje polecenia wyeliminowania zagrożeń, naruszeń zasad ochrony środowiska dla inspekcji, organów ochrony środowiska
- „polecenia kierunkowe” mają charakter zbliżony dyrektywie – są wiążące, określają cel, ale nie narzucają formy działania
Postępowanie planistyczne
- postępowanie w sprawie przyjęcia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
- nakładanie interesów prywatnych i publicznych
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Czw 11:27, 24 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Wrzuci ktos 2 ostatnie wyklady?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|