|
|
Zobacz poprzedni temat
:: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
|
Wysłany: Czw 6:43, 29 Mar 2012 Temat postu: Różnice programowe |
|
|
Bardzo proszę o informacje czy ktoś jest w stanie podzielić się notatkami z licencjata UŚ z przedmiotów, z których są różnice programowe? (np. postępowanie adm., nauka adm., prawo cywilne)? Bardzo prosimy o pomoc.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Czw 7:00, 29 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Na prawo cywilne uczyłam się z ksiązki, wiec zadnych notatek nie posiadam, ale jeśli masz zagadnienia sądze ze bez problemu opracujesz je na podstawie roznych opracowań ktore na pewno są na necie Z nauki adm wrzucalam swoje notatki na forum ale przez rapidshare wiec linki juz wygasly a na kompie juz dawno tego nie mam...
Tylko tyle z tego znalazlam
REFORMY W ADMINISTRACJI
Ogóle cele reform w administracji:
- celem reform w administracji jest wzmocnienie władzy ogólnej, czemu służy konstrukcja zespolenia, które występuje w administracji rządowej i samorządowej
- reformy mają wyeliminowanie pryzmatu zarządzania branżowego nad zarządem terytorialnym
- reformy mają określić wyraźną misję administracji. Jest to szczególnie istotne jeśli idzie o częste zmiany kompetencji w administracji
Minusy reform w administracji:
- najczęściej wskazuje się, że reformy prowadzą do czasowego spadku sprawności działania administracji
- reformy powodują znużenie w społeczeństwie
- efektem reform jest wzrost kosztów administrowania
Decyzje w systemie administracji publicznej
DECYZJA – forma działania zarówno administracji prywatnej jak i administracji publicznej
Działalność administracji publicznej w przeciwieństwie do działania administracji prywatnej (gospodarczej) nie jest skierowane bezpośrednio na zaspakajanie potrzeb materialnych ani też na generowanie zysków.
Celem administracji publicznej jest m. in:
- ochrona bezpieczeństwa i porządku
- zagwarantowanie odpowiedniego poziomu oświaty
- zapewnienie ochrony zdrowia
W związku z tym organy administracji publicznej podejmując decyzje powinny uwzględniać możliwości wytwarzania dóbr, tzn. gdzie, kiedy mogą być te dobra wytworzone oraz jaki jest ich koszt i jakość.
Decyzje w administracji stanowią istotny instrument sterowania i przez to decyzje można rozumieć jako akt woli organu administracji publicznej, który zmierza do organizowania społeczeństwa. Decyzja jest to wynik pewnego postępowania, przez które można tolerować albo zezwalać na pewne zachowania.
Z pojęciem decyzji wiąże się inne pojęcia = > DECYDENT
DECYDENT – to osoba albo podmiot, który posiada kompetencje wyboru określonej możliwości. Pojęcie decydenta można wiązać bądź to z osobą, bądź to z pewną strukturą organizacji np. organ kolegialny bądź też aparat pomocniczy (urząd). Analiza statusu decydenta stanowi niezwykle złożony problem, a to dlatego, że w procesie decyzyjnym często występuje wiele podmiotów i przez to powstaje problem identyfikacji decydenta. Przykładem może być występowanie doradców, ekspertów w procesie decyzyjnym. Poza tym wyróżnia się decydentów w ujęciu:
a) formalnym – podmiot, który dokonuje jedynie wyboru określonego projektu
b) materialnym – jest to podmiot, który ma odpowiednią wiedzę (wiedza jest to informacja + doświadczenie. Wiedza jest potrzebna do sporządzenia projektu decyzji)
Współcześnie w administracji występuje współdziałanie różnych podmiotów, najczęściej jest to działanie sformalizowane, ale często bywa tak, że jest to współdziałanie nieformalne. Współdziałanie formalne ma miejsce wówczas gdy przepisy prawa nakładają obowiązek współdziałania decydenta z innymi podmiotami bądź też organami społecznymi. Ale często bywa tak, że to współdziałanie jest nieformalne i ma to miejsce wówczas gdy w procesie decyzyjnym będą uczestniczyły grupy nacisku. Nadmierna aktywność podmiotów nieformalnych w procesie decyzyjnym może wpłynąć na kwestię lokalizacji odpowiedzialności za decyzję. Nauka administracji coraz częściej uwzględnia tzn. podejście systemowe, które ułatwia wyjaśnienie, zdefiniowanie procesów decyzyjnych, tzn. pozwala na wskazanie zależności, które występują pomiędzy administracją, a jej otoczeniem. Proces decyzyjny może być w różnym stopniu zdeterminowany, normowany przez prawo. W naszym systemie prawnym w procesie decyzyjnym szczególnie o wysokim stopniu przez prawo zdeterminowanym tj. ogólne prawo administracyjne. Należy zauważyć, że ta procedura obejmuje tylko i wyłącznie administrację publiczną w sytuacji, kiedy ona wydaje akty administracyjne indywidualne zewnętrzne.
Etapy procesu decyzyjnego:
a) określenie problemu decyzyjnego, tzn. delimitacja (rozgraniczenie, podział) przedmiotu, którego decyzja ma dotyczyć. Dotyczy również kręgu podmiotów, których interesów i wartości decyzja będzie dotyczyła.
b) określenie celów, które mają być przez decyzję osiągnięte
c) wybór jednej spośród kilku możliwości
Uwarunkowanie decyzyjne:
a) polityczne – wynikają z faktu, że decyzje są podejmowane przez organy administracji, które są ściśle powiązane z systemem społeczno – politycznym
b) psychologiczne – wiążą się z tym, że centralnym ogniwem procesu decyzyjnego jest człowiek i w związku z tym jest to aspekt procesu decyzyjnego, który związany jest z psychologią decyzji
c) techniczne – wynikają z faktu stosowania w procesie decyzyjnym rozmaitych metod, które prowadzą do optymalizacji działań. Zalicza się do nich m. in. Komputerowe przetwarzanie danych
KONFLIKTY DECYZYJNE – w związku z tym, że decyzje stanowią wybór między różnymi możliwościami to jedna wartość jest przedkładana nad inną wartość. Ocena tych wartości jest dokonywana subiektywnie przez decydenta. Jest to decyzja, na mocy której uznaje się jakąś nieruchomość za zabytek, jest to tzw. akt rzeczowy. W procesie decyzyjnym organ musi wskazać, któremu interesowi dać pierwszeństwo: czy interes społeczny, czy interes obywateli. Organ musi wskazać, że dany interes jest ważniejszy i ma pierwszeństwo przed innym. Decyzje w nauce administracji są również definiowane jako instrument administracji zwany konfliktami. Definicja ta w większym stopniu odnosi się do decyzji kompleksowych np. podejmowanych w procesie kształtowania budżetu, w procesach naprawczych.
Jeśli idzie o konflikty to wyróżniamy:
a) indywidualne – to takie, które dotyczą jednostki. Taki konflikt decyzyjny wystąpi, gdy jednostka będzie musiała dokonać wyboru między różnymi wartościami.
b) wewnątrz organizacyjne – to takie, które występują pomiędzy pracownikami organizacji lub też pomiędzy wydziałami, referatami
c) między organizacyjne – to takie, które występują pomiędzy dwoma, bądź wieloma organizacjami mającymi sporne interesy
Typowe sytuacje konfliktowe – przyczyny:
- konflikty są spowodowane np. poprzez preferowanie poszczególnych kategorii członków organizacji, co prowadzi do niezadowolenia innych
- występowanie (zgłaszanie) żądań pracowników, których spełnienie jest niemożliwe
- niezadowolenie z prezentowanego prestiżu
Konflikty w procesach decyzyjnych to jest to pewien fakt obiektywny i mają one charakter jawny lub ukryty.
Rozwiązywanie konfliktów:
- jego ujawnienie (w administracji brak jest jawności działania)
Metody rozwiązywania konfliktów:
a) kompromis
b) kooperacja
c) wyłączenie podmiotu, który jest konfliktowy bądź to poprzez zwolnienie, bądź też przeniesienie na inne stanowisko
Typy i modele decyzyjne:
Decyzje dzielimy na:
a) wewnątrz systemowe – do tych decyzji zalicza się wszystkie decyzje dotyczące organizacji administracji bądź też procesów decyzyjnych
b) zewnętrzne – to decyzje, które służą bezpośredniemu realizowaniu swoich zadań
c) zintegrowane – to takie, które łączą w sobie elementy decyzji wewnętrznych i zewnętrznych
W działaniu administracji można wyróżnić modelowo dwa przeciwstawne sobie rodzaje decyzji, które określa się decyzjami:
a) programowalnymi (strukturyzowane) – decyzje te mają charakter powtarzalny, opracowano ścisłe, precyzyjne procedury do ich wydawania. Nie ma więc potrzeby rozpoznawania tych kwestii od nowa, Przykładem są np. decyzje związane z rejestracją pojazdów, decyzje podatkowe
b) nieprogramowalnymi (słabo strukturyzowane) - są to decyzje dotyczące nowych spraw, dla których nie wypracowano jeszcze schematu występowania, a także są to decyzje, których następstw nie znamy. Nie został wykształcony szynel postępowania.
Różnice pomiędzy decyzjami programowalnymi oraz decyzjami nieprogramowalnymi.
Decyzje programowalne:
- rutyna
- nawyk działania
- czasami przy ich wydawaniu mogą być stosowane nowe techniki
Decyzje nieprogramowalne:
- jako decyzje jednostkowe odnoszące się do zdarzeń nietypowych
- są podejmowane przy zastosowaniu intuicji, twórczego działania, technik poznawczych
Prawo Greshama – zgodnie z nim działalność programowalna wypiera działalność nieprogramowalną. Jeżeli jakiś decydent będzie miał w zakresie swoich obowiązków podejmowanie decyzji programowalnych lub nieprogramowalnych to programowalne zepchną na dalszy plan te nieprogramowalne.
Koncepcje tzw. ograniczone racjonalności decyzji Herberta Simona.
Twórca tej teorii wyszedł z założenia, że rzeczywiste zachowanie człowieka dalekie jest od racjonalności:
a) racjonalność wymaga pełnej wiedzy i możliwości przewidzenia pewnych skutków albo konsekwencji
b) z uwagi na brak pełnego obrazu przyszłych konsekwencji w praktyce braki w doświadczeniu zastępuje się wyobraźnią
c) racjonalność działań wymaga dokonania wyboru z wszystkich dostępnych możliwości, co w praktyce jest niewykonalne, dlatego że bierzemy pod uwagę tylko niektóre z tych możliwości.
Teoria stworzona przez Simona stanowi punkt wyjścia do dalszych analiz procesów decyzyjnych
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Czw 7:02, 29 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
A z Postępowania adm to nie wiem czy jest sens korzystania ze starych notatek...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Wysłany: Czw 7:06, 29 Mar 2012 Temat postu: |
|
|
Dziękuję, Klaudia
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 29 Sty 2012
Posty: 6 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/10
Płeć: Kobieta
|
|
Wysłany: Pon 8:05, 16 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
może ktoś powstawiać co było na różnicach co obowiązuje itp. bo nie wiem po co informacje z tamtego forum były usuwane..
Był może ktoś już na jakiś różnicach ? jak to wyglądało ? pisemnie/ustnie ? cieżko ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Pon 8:08, 16 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
madzia napisał: |
może ktoś powstawiać co było na różnicach co obowiązuje itp. bo nie wiem po co informacje z tamtego forum były usuwane..
Był może ktoś już na jakiś różnicach ? jak to wyglądało ? pisemnie/ustnie ? cieżko ? |
Z tego forum temat dotyczący różnic programowych wciąż jest, nie został usnunięty
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 29 Sty 2012
Posty: 6 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/10
Płeć: Kobieta
|
|
Wysłany: Pon 8:14, 16 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
o kurde;p nie zauważyłam że mnie wylogowało ;/ i pisało forum jest puste ;/ dzięki
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|