|
|
Zobacz poprzedni temat
:: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Dołączył: 29 Cze 2009
Posty: 55 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Czw 8:52, 17 Lis 2011 Temat postu: notatki 13.11 |
|
|
czy ktoś posiada i może udostępnić notatki z 13.11??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Dołączył: 27 Sty 2010
Posty: 277 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/10
Płeć: Kobieta
|
|
Wysłany: Wto 14:08, 22 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
czy posiada ktoś wszystkie lub jakiekolwiek notatki z tego przedmiotu? z góry dziękuję
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Wto 14:45, 22 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
12.11
1. Zasada lex retro non agit
2. Czas popełnienia czynu zabronionego – czas, w którym sprawca działał lub zaniechał działania, do którego był zobowiązany albo gdzie skutek stanowiący znamię czynu zabronionego wystąpił lub według zamiaru sprawcy miał wystąpić.
Jeżeli w chwili orzekania obowiązuje ustawa inna niż w chwili popełnienia czynu zabronionego należy stosować ustawę nową chyba, że ustawa poprzednio obowiązująca jest względniejsza dla sprawcy.
Przez ustawę poprzednio obowiązującą należy rozumieć – nie tylko ustawę obowiązującą w chwili popełnienia czynu, ale również ustawę obowiązującą w czasie pomiędzy popełnieniem czynu i chwilą orzekania. Regulacja ta znajduje zastosowanie również po prawomocnym zakończeniu postępowania jeżeli dojdzie do wzruszenia prawomocnego orzeczenia, np. w drodze wniesienia kasacji.
Nie jest możliwe jednoczesne stosowanie dwóch ustaw.
Jeżeli według nowej ustawy czyn nie jest już zakazany pod groźbą kary skazanie ulega zatarciu z mocy prawa. Przepis ten znajduje zastosowanie wtedy, gdy czyn nie jest już w ogóle zabroniony ani jako przestępstwo skarbowe ani jako wykroczenie skarbowe.
Przepisy KKS stosuje się do sprawcy, który popełnił czyn zabroniony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak również na polskim statku wodnym lub powietrznym, chyba że kodeks stanowi inaczej.
Czyn w PKS
Art. 53. § 1. Czyn zabroniony jest to zachowanie o znamionach określonych w kodeksie, chociażby nie stanowiło ono przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego. Określenie czynu zabronionego jako przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego może nastąpić tylko w niniejszym kodeksie.
Zachowanie człowieka – zewnętrzny przejaw woli wewnętrznej.
Podział czynów zabronionych:
a) materialne – skutkowe
b) formalne – bez skutkowe.
Przez skutek, który stanowi kryterium wydzielenia tym dwóch kategorii czynów zabronionych należy rozumieć określoną zmianę w świecie zewnętrznym oderwaną od samego zachowania się sprawcy.
W tym ujęciu skutkiem w PKS będzie niewątpliwie – uszczuplenie należności publiczno-prawnej. Zaś w PKP – śmierć człowieka w przypadku zabójstwa czy uszkodzenia ciała.
Należność publiczno-prawna
Art. 53 § 26. W rozumieniu kodeksu należność publicznoprawna jest to należność państwowa lub samorządowa, będąca przedmiotem przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego.
Należnością państwową jest podatek stanowiący dochód budżetu państwa, należność z tytułu rozliczenia udzielonej dotacji lub subwencji lub należność celna.
Należność samorządowa – podatek stanowiący dochód jednostki samorządu terytorialnego lub należność z tytułu rozliczenia udzielonej dotacji lub subwencji.
Należność wspólność europejskich – podatek stanowiący przychód budżetów wspólnot europejskich, budżetu zarządzanego przez te wspólnoty lub w ich imieniu.
Art. 53 § 27. Należność publicznoprawna uszczuplona czynem zabronionym jest to wyrażona liczbowo kwota pieniężna, od której uiszczenia lub zadeklarowania uiszczenia w całości lub w części osoba zobowiązana uchyliła się i w rzeczywistości ten uszczerbek finansowy nastąpił.
Art. 53 § 28. Narażenie na uszczuplenie należności publicznoprawnej czynem zabronionym jest to spowodowanie konkretnego niebezpieczeństwa takiego uszczuplenia - co oznacza, że zaistnienie uszczerbku finansowego jest wysoce prawdopodobne, choć nie musi nastąpić.
Należy przyjąć, że podobnie jak w przypadku PKP bezpośrednie zagrożenie dla dobra prawnego jest skutkiem tak i w przypadku PKS skutkiem takim jest narażenie na uszczuplenie należności publiczno-prawnej powodujące wysokie prawdopodobieństwo takiego uszczuplenia, które można uznać za bezpośrednie zagrożenie należności publiczno-prawnej uszczupleniem.
Odpowiedzialność posiłkowa
Art. 24. § 1. Za karę grzywny wymierzoną sprawcy przestępstwa skarbowego można uczynić w całości lub w części odpowiedzialną posiłkowo – osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, jeżeli sprawcą czynu zabronionego jest zastępca tego podmiotu prowadzący jego sprawy jako pełnomocnik, zarządca, pracownik lub działający w jakimkolwiek innym charakterze, a zastępowany podmiot odniósł lub mógł odnieść z popełnionego przestępstwa jakąkolwiek korzyść majątkową.
Odpowiedzialność posiłkowa odnosi się do grzywny lun środka karnego ściągnięcia równowartości pieniężnej w przepadku przedmiotów.
Odpowiedzialność posiłkowa:
1) pociągnięcie do odpowiedzialności posiłkowej ma charakter obligatoryjny
2) wchodzi w rachubę tylko w przypadku przestępstw skarbowych – decydują o tym względy ekonomiki procesowej
3) umożliwia podwyższenie stawki dziennej grzywny wymierzanej w stosunku do sprawcy poprzez uwzględnienie w aspekcie ich wysokości sytuacji finansowej możliwości zarobkowych dochodu podmiotu pociągniętego do odpowiedzialności posiłkowej
4) ma charakter osobisty – w tym znaczeniu, że odpowiedzialnym posiłkowo jest osoba fizyczna to odpowiedzialność ta nie zostaje przeniesiona na spadkobierców. Nie stoi na przeszkodzie wyegzekwowanie odpowiedzialności posiłkowej niemożność ściągnięcia grzywny lub równowartości pieniężnej w przepadku przedmiotu w wyniku wyjazdu za granicę skazanego albo śmierci skazanego jeśli następuje po uprawomocnieniu się wyroku nakładającego odpowiedzialność posiłkową.
Wyegzekwowanie odpowiedzialności posiłkowej wchodzi w rachubę dopiero wówczas gdy kara grzywny lub ściągnięcie równowartości pieniężnej w przepadku przedmiotów nie zostają uiszczone przez samego sprawcę przestępstwa skarbowego i nie będzie ich można ściągnąć w drodze egzekucji skierowanej do majątku skazanego. Oznacza to, że nawet nałożenie odpowiedzialności posiłkowej wyroku nie przesądza o rzeczywistym i jej wyegzekwowania w stosunku do danego podmiotu.
Podmiot odpowiedzialności karno-skarbowej
Podmiotem odpowiedzialności karno-skarbowej za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe jest osoba fizyczna.
Odpowiedzialność karna osoby fizycznej jest uzależniona od osiągnięcia przepisanego prawem wieku, które w przypadku PKS wynosi 17 lat. Ta granica wiekowa odpowiedzialności karnej nie podlega obniżeniu w przypadku przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych. W razie popełnienia czynu zabronionego przed ukończeniem 17 lat odpowiedzialność określonego podmiotu jest oceniania na podstawie ustawy z 27.X.1982r. – o postępowaniu w sprawach nieletnich. Jednocześnie kiedy czyn zabroniony w PKS popełnia osoba po ukończeniu 17 roku życia, ale przed ukończeniem 18 roku życia mogą wobec niej być zastosowane środki wychowawcze, lecznicze lub poprawcze. Jeżeli okoliczności i warunki osobiste oraz dotychczasowy sposób życia za tym przemawiają.
Określenie podmiotu – może następować przy pomocy słów: „kto” i wtedy mamy do czynienia z przestępstwem skarbowym lub wykroczeniem skarbowym albo może być określony przy pomocy terminów indywidualizujących podmiot tego czynu zabronionego, np. płatnik, podatnik, inkasent, rezydent. Na tym tle rodzi się pytanie: kto ponosi odpowiedzialność karną gdy płatnikiem lub np. podatnikiem jest osoba prawna albo jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej.
Podstawą wymierzenia odpowiedzialności posiłkowej jest wymierzenie kary grzywny. W opisanej sytuacji odpowiedzialność karną będzie ponosiła osoba fizyczna, która na podstawie ustawy, decyzji, umowy lub faktycznej wykonywania zajmuje się sprawami gospodarczymi w tym finansowymi osoby fizycznej lub osoby prawnej czy jednostki organizacyjnej, której odrębne przepisy nadają zdolność prawną.
Odpowiedzialność za czyny zabronione skutkowe popełnione przez zaniechanie ponosi ten tylko, na kim ciążył prawny szczególny obowiązek zapobiegnięciu skutkowi.
Art. 1 § 4. Jeżeli do dokonania przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego wymagane jest nastąpienie określonego w kodeksie skutku, sprawca zaniechania podlega odpowiedzialności karnej za przestępstwo skarbowe lub odpowiedzialności za wykroczenie skarbowe tylko wtedy, jeżeli ciążył na nim prawny, szczególny obowiązek zapobiegnięcia skutkowi.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Wto 14:49, 22 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
15.10
1) Część materialno prawna KKS, reguluje to co na gruncie powszechnym jest ujęte na gruncie powszechnym KK i Kodeksie Wykroczeń. Rozważając przestępstwa skarbrowe. Czyny zabronione jako wykroczenia skarbowe, odpowiedzialność, kary – przepisy od 1 -112 KKS.
2) Art. 113 KKS tj. Część procesowa – przestępstwa skarbowe, wykroczenia skarbowe. Porównanie do KK.
3) Wykonawstwo – część ta odpowiada KK Wykonawczemu.
Cecha PKS – cecha związana z przedmiotem ochrony; jest nim interes finansowy Skarbu Państwa, JST, i wspólnot europejskich. Ochronie tego interesu który jest sprecyzowany w przepisach prawa finansowego służy całokształt norm prawa materialnego prawa skarbowego. Interes tych podmiotów jest dobrem publicznym a zatem w konkretnych procesach – jego ochrony dochodzą organy państwa ( np. Prokurator – Oskarżyciel publiczny ).
Autonomiczność prawa skarbowego; w jego części materialnej przebiega w dwóch płaszczyznach:
– płaszczyzna normatywna: autonomiczność PKS wyraża się w tym, że ustawodawca w KKS odrębnie w sposób samodzielny reguluje kwestie zasad odpowiedzialności za czyny zabronione jako przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe. Kar, środki karne i inne środki które mogą być stosowane w związku z popełnieniem takich czynów. Jedynie w wąskim zakresie ten ustawodawca przewiduje recepcję na grunt KKS pewnych konstrukcji uregulowanych w KK. Przykładem może być odwołanie do regulacji KK dot. podżegania i pomocnictwa do popełnienia przestępstwa i przeniesienia tych uregulowań w zasadzie bez zmian na grunt KKS w odniesieniu do przestępstw skarbowych.
23-24
– płaszczyzna pojęciowa: wyraża się ją w tym że pojęcie przestępstwa skarbowego i wykroczenia skarbowego sytuuje się w sposób całkowicie oddzielny od pojęcia przestępstwa czy wykroczenia.
CECHY
Subsydiarność prawa karnego skarbowego, jest ona odzwierciedleniem posiłkowej roli jaką pełni prawo karne skarbowe w zakresie egzekwowania obowiązków finansowo prawnych, w stosunku do prawa finansowego. Innymi słowy ich sens można wyrazić zauważając że PKS służy w egzekwowaniu obowiązków skarbowo prawnych, dopiero gdy nie jest do tego wystarczające zastosowanie norm prawa finansowego. Z subsydiarnością łączy się podział norm na sankcjonowane i sankcjonujące. Normy sankcjonowane są związane z istnieniem określonego nakazu bądź zakazu zachowania i są zawarte w prawie finansowym. Normy sankcjonujące są zamieszczone w PKS przewidując odpowiedzialność za naruszenie norm sankcjonowanych.
Blankietowość PKS: istotę o blankietowości wyraża się w tym, że aby skonstruować treść normy prawnej konieczne jest odwołanie się do niej samej ale również do normy w której ona odsyła. Przepisy blankietowe ( odsyłające ). Są powszechne na gruncie PKS, co wynika głównie z subsydiarności tego prawa, w stosunku do norm prawa finansowego. O odesłaniach można mówić wtedy gdy ustawodawca operuje takimi terminami jak płatnik, podatnik, inkasent, których denotacji – wyjaśnienia, należy poszukiwać w przepisach prawa finansowego. Podobnie rzecz się przedstawia w przypadku takich zwrotów jak: „kto wbrew obowiązkowi określonemu w ustawie”.
Hermetyczność PKS: wyraża się ją w tym, że przepisy części ogólne KKS w jego części materialnej ( 1-53 KKS ) mogą znaleźć zastosowanie do pociągnięcia odpowiedzialności za czyny zabronione przewidziane ( penalizowane ) wyłącznie w KKS. Jeśli zatem poza KKS ustawodawca umiejscowi dany czyn zabroniony mający charakter karno skarbowy a nawet określi go mianem przestępstwa skarbowego, to nie będą mogły do niego mieć zastosowania wskazane wyżej przepisy części ogólnej KKS. Na pytanie zatem na jakiej podstawie sprawca takich czynów zostanie pociągnięty do odpowiedzialności, z łatwością można odpowiedzieć zauważając że w przeciwieństwie do KKS otwartą regulację prawną stanowi część ogólna KK 1-116. A art 116 KK: ustawodawca przewiduje że przepisy części ogólnej tego kodeksu, stosuje się do czynów zabronionych przewidzianych w innych ustawach, chyba że przepisy tych ustaw stanowią inaczej. Cecha jaką jest hermetyczność będzie działać w praktyce jako automat.
Przewaga egzekucji nad represją w PKS: stanowi ona cechę w myśl której uregulowania KKS i ich stosowanie są podporządkowane idei wyegzekwowania określonych obowiązków finansowo prawnych co prowadzi do odsunięcia na dalszy plan represyjnego charakteru stosowania norm PKS.
FUNKCJE PKS:
– Nawiązując do pierwotnej funkcji PKS sensulargo ( sensu largissimo ? ) jest to funkcja sprawiedliwościowa / represyjna którą kojarzy się ze swoistym odwetem za przestępstwo, za naruszenie porządku publicznego. Schodzi na ono na dalszy plan w przypadku PKS. Na jej miejsce wstępuje
– funkcja egzekucyjna albo wskazując na różnorodne aspekty które mogą nastąpić –lun funkcja kompensacyjna – zgodnie z tą funkcją prawo to służy przede wszystkim wyezekwowaniu przestrzegania norm finansowo prawnych.
– funkcja ochronna, wiąże się ze specyficznym przedmiotem ochrony PKS i sprowadza się do jej zagwarantowania w drodze przepisów KKS.
– funkcja prewencyjna: w ramach tej funkcji można wyróżnić formę ogólną, generalną ( może mieć postać pozytywną wtedy gdy wiąże się z kształtowaniem świadomości prawnej społeczeństwa, działanie analizowanej funkcji wprost przewiduje ustawodawca KKS, można dodać przy tym że oznacza ona uświadamianie w istocie niskiego progu karalności pozwalające na zorientowanie się obywatelom w tym co karalne jest a co nie jest karalne. W aspekcie negatywnym prewencja generalna ma odstraszać od popełniania przestępstw, czy przestępstw skarbowych i wiąże się z górnymi progami odpowiedzialności karnej które ów efekt pozwalają osiągnąć) oraz prewencję indywidualną. W przypadku prawa karnego skarbowego ten aspekt prewencji generalnej, zostaje osłabiony głównie dlatego że kary nie przekraczają 5 lat pozbawienia wolności. ( 1:19 ).
Prewencja generalna w znaczeniu pozytywnym doznaje z kolei osłabienia głównie dlatego, że naruszenie takich obowiązków które należą do specyfiki prawa finansowego lub zakazów tam przewidzianych należących co sfery szeroko rozumianego prawa daninowego nie spotyka się z równie silnym potępieniem społecznym jak przestępstwa powszechne ( kradzież, pobicie, fałszerstwo ).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 27 Sty 2010
Posty: 277 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/10
Płeć: Kobieta
|
|
Wysłany: Wto 16:13, 22 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
Dziękujemy !!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 52 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/10
Płeć: Kobieta
|
|
Wysłany: Pon 11:26, 28 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
Czy ktoś posiada zagadnienia z tego przedmiotu ? pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Pon 11:59, 28 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
Wlasnie widzialam ze jakies krążą,ale nie wiem czy to nie te stare z zeszlego roku W kazdym razie pod pokojem zagadnien nie ma,bo sprawdzalam w niedziele
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez klaudia dnia Pon 11:59, 28 Lis 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 638 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Ruda Śląska Płeć: Kobieta
|
|
Wysłany: Pon 12:05, 28 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
dokładnie, zagadnien nie ma, moze trzeba napisac do pana dr? bo juz obiecywal te zagadnienia dawno dawno temu ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Pon 12:47, 28 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
Mysle ze już pora do niego napisac o te zagadnienia bo juz grudzien prawie jest....Pisze ktos z nas czy starosta? ;d
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 638 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Ruda Śląska Płeć: Kobieta
|
|
Wysłany: Pon 12:54, 28 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
Ty sie z nim koleżankujesz (w sensie ze starosta), wiesz mozesz do niego napisac w tej sprawie
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez karotka dnia Pon 12:54, 28 Lis 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Pon 13:09, 28 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
taaaa ;d Dobra napisze mu żeby to załatwił ;d
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Pon 13:12, 28 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
Napisalam...chcialam mu ułatwić zadanie i podac maila do Dr ale widze na stronie nie ma :d no chyab ze ślepa jestem....
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 638 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Ruda Śląska Płeć: Kobieta
|
|
Wysłany: Pon 13:13, 28 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
nie przejmuj sie, przekazalas sprawe staroscie ;D
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|