|
|
Zobacz poprzedni temat
:: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 23 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Czw 18:04, 17 Lis 2011 Temat postu: Notatki |
|
|
Posiada ktoś może notatki z 2.10? byłabym bardzo wdzieczna
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Czw 20:15, 17 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
Decyzje dotyczące wprowadzenia stanów nadzwyczajnych ( teg. Konst ) są prawem ale nie obowiązkiem. Elementy konstrukcyjne m.in. zasięg terytorialny ( obowiązuje na części bądź na całym terytorium ), czas ( np. stan wojenny gdzie ciężko określić normy czasowe ). Wzrost znaczenia egzekutywy. Ograniczenia w stosowaniu środków nadzwyczajnych – z jednej strony konstytucja a z drugiej prawa europejskie np. deklaracja dotycząca praw obywatelskich międzynarodowe.
Stan wojenny; 08.2002 r. , stan wyjątkowy 06.2002 r.
– przesłanki wprowadzenia tych stanów są różnorodne
– stan wojenny ma charakter zewnętrzny, rozdział II art 2-4: zbrojna napaść
– stan wyjątkowy – zagrożenie wewnętrzne.
Stan wojenny – forma prawna jest zbieżna, Prezydent RP wydając rozporządzenie, które wydaje się na wniosek Rady Ministrów ( posiedzenie rady gabinetowej – prezydent wraz z rządem ). Władza negatywna rządu, rozporządzenie prezydenta przedstawia się sejmowi w ciągu 48h. Sejm ma władzę negatywną, Art 231 konst. Sejm może uchylić rozporządzenie prezydenta bezwzględną większością głosów przy min 50%.
Środki nadzwyczajne w przyp. s.w./w – mają charakter katalogu negatywnego, to są zarówno śr. konstytucyjne jak i środki ustawowe IV ustawy.
1) postanowienia które zakazują ograniczeń praw i wolności wymienionych w konstytucji 231 art , konst ust 1 ( jest 10 podstawowych praw wolności których ograniczać nie wolno:
- godność człowieka
- ochrona życia
– dobra osób
– prawo do sądu
– prawo do petycji
– rodzina i ochrona praw dziecka
– prawo sumienia i religii
2) Wolności i prawa które mogą być ograniczone ( nie ujęte w konstytucji )”acontrario”- względne prawa które mogą być ograniczone:
- prawo do strajku
- cenzury przesyłek
- prawo do zgromadzeń
Regulacja stanu nadzwyczajnego i stanu wojennego są identyczne za wyjątkiem, w trakcie stanu wyjątkowego nie może się zebrać sejm, to Prezydent wydaje rozporządzenie z mocą ustawy – art 234. Na najbliższym posiedzeniu musi być przedłożona.
• stan wojenny odróżnić od stanu wojny i stanu mobilizacji.
– działania prewencyjne i podjęcie pewnych działań.
– Przy stanie wojennym nie można ustalić okresu obowiązywania, a w stanie wyjątkowym tak.
– 90 dni z możliwością przedłużenia x 1 nie dłużej niż 60 dni – stan wyjątkowy.
Ustawa o klęsce żywiołowej; Stan wprowadzamy w celu zapobiegania klęski żywiołowej, awarii technicznej. Ograniczenie katalogu środków nadzwyczajnych:
– katalog pozytywny – nie ma katalogów ograniczeń. Wymienia wolność prawa które mogą być ograniczone: - zakazuje się ograniczać wolności i praw które są wymienione w tym katalogu.
* tryb administracyjno-prawny: rozporządzenie RM art 5 wprowadza się na czas określony nie dłuższy nić 30 dni, można przedłużyć za zgodą Sejmu.
Ustawa o klęsce żywiołowej – rozdział II art 7 – organy wł publicznej działają w tej samej strukturze. Art 8 – os kierujące
art 9,10,11 – nawiązuje do form prawnych pol.
Art 17 rozdział III – wolności ograniczenia, katalog pozytywny.
Art 20-21 – wolność dz. gosp., poruszania się i pobytu, nienaruszalność mieszkania, wypoczynku
Art 22 – świadczenia osob i rzeczowe m.in. w stanie wojennym – ciężary publiczne. Obow. Nakładania na obywateli w związku z realizacją działań zadań publicznych. Nakłada się wg różnych procedur.
Ciężary publiczne mogą mieć charakter osobisty ( warta, rot. Ludz) bądź rzeczowy – muszą udostępnić rzecz ruchomą bądź nieruchomość. Od tych ciężarów pul. Ustawodawca przewiduje zwolnienia art 22 ust 1i2.Do 16 roku życia, powyżej 60 roku życia, os. niepełnosprawne, os. chore, kobiety w ciąży, bądź kobiety karmiące, os. które sprawują opiekę nad dziećmi do lat 8 i os. chorymi.
W-B-P – w szczególnych sytuacjach może zwolnić art 23: zarządzenia, ograniczenia, wprowadza się decyzję admin.
23 ust 4 + do decyzji + przepisy kpa – wyjątkowość sytuacji, wprowadza krótsze terminy niż w kpa, decyzja może ulec natychmiastowemu wykonaniu. Z momentem ogłoszenia, doręczenia. Może być ustnie ogłoszona. Odwołanie w 14 dniach, ale w 3 dni organ I instancji przekazuje odwołanie , organ odwoławczy ma rozpatrzeć w ciągu 7 dni. Organ odwoławczy – wojewoda.
STREFY SPECJALNE W PRAWIE ADMINISTRACYJNYM
Pojęcie strefy specjalnej w prawie administracyjnym to pojęcie doktrynalne. S.S. Pochodna regulacji stref ochronnych w prawie ochrony środowiska.
S.S. To – jednolita kategoria prawna, Jest to obszar wyodrębniony prawnie na którym są realizowane zadania i cele państwa. Elementem konstrukcyjnym są ograniczenia, postanowienia policyjne – nakazy i zakazy policyjne, - ograniczenia prawa własności i innych praw rzeczowych, - ciężary publiczne.
S.S. Nie jest jednolitą konstrukcją, można wyróżnić pewne typy tych obszarów specjalnych bądź stref. Strefy specjalne związane z ochroną granic – reżim prawny.
– ochrony środowiska – s. ochronne o charakterze przestrzennym
– s. ochronne w prawie wodnym, uzdrowisko i strefy ochronne wokół uzdrowisk.
– s. ochronne wokół obozów zagłady
– s. specjalne ekonomiczne – bodźce i czynniki.
S.S. To te na których obowiązuje specjalny reżim publiczno-prawny, polega on na ograniczeniu wolności prwa obywateki – ważne są metody i formy prawne działania administracji. Ta ingerencja ma na celu ochronę ważnych dóbr.
Typologia stref specjalnych ze względu na formę prawną tych stref:
– na mocy ustawy s.s. W zakresie ochrony granic.
– Na mocy aktu wykonawczego ustawy – rozporządzenia – w zakresie ochrony przyrody.
– s.s. Mogą być również tworzone w drodze decyzji – akt. Adm. generalny. Art 4 ustawy o geodezji i kartografii – tereny wyznaczone z punktu widzenia obronności i bezpieczeństwa państwa ( formy prawne, rozstrzygnięcia, procedury ).
Specjalne strefy ekonomiczne – 20.10.94 r. o specjalnych strefach ekonomicznych Dz. U. 207, nr 42:
– pojęcie strefy ekonomicznej
– cele ustanowienia tych stref
– forma prawna – art 4 , ustanowienie strefy – konsekwencje publiczno-prawne
– prywatyzacja władztwa państwowego art 15 i 20
HISTORIA – początek XX wieku, art 2 – specjalny obszar s.e. Wyodrębniona jest zgodnie z ustawą. Niezamieszkała część RP na której jest prowadzona dz. g. , art 3 – rozwój niektórych dziedzin gosp., r. eksportu, tworzenie nowych miejsc pracy, rynek nowych technologii.
Orany spółki mogą wydawać decyzje – zmiana właściwości organu !
Ust 2 – Rada Gminy może upoważnić zarządzającego do wydawania decyzji – dot. zagospodarowania ( publikacja w wojewódzkim dz.u.)
art 15-20 – zadanie zlecone zrządzającemu ( prywatyzacja zadań ), Minister ds. gospodarki może powierzyć w drodze rozporządzenia, udzielanie w jego imieniu – nie ma zmiany kompetencji – tylko prywatyzacja zadania.
Rozdział IV – zezwolenie – decyzja administracyjna – na prowadzenie działalności gospodarczej ( art 16 ust 2 ). Minister ds. gospodarki udziela i cofa – chyba że udzieli pełnomocnictwa na podstawie art 20 – warunki jakie musi spełnić – kpa.
Przetarg – jaswny, publiczny art 19.
Reżim publiczno – prawny wiązany jest z pewnymi bodźcami ( zwolnienie z podatków ).
S. związane z ochroną granic, ochrona środowiska
s.s. Ochrony granic – 12.10.90
Wyróżnia 3 strefy specjalny:
– granice państwa; ograniczenie dla właściciela, odpowiednie oznaczenia ( granica państwa art 1. jest to powierzchnia pionowa która rozgranicza )
– pas drogi granicznej; nakazy i zakazy policyjne ( art 4 – przebieg granicy na lądzie i na morzu został ograniczony znakami, art 14 – legalne przekraczanie granicy )
– strefa nadgraniczna
• ustawa o straży granicznej – to ona sprawuje straż. Art 49a kodeksu wykroczeń – 264 kk – nielegalne przekroczenie granicy – do 3 lat ograniczenia wolności.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 23 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Pon 11:19, 21 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
Klaudia slicznie Ci dziękuje;) jesteś kochana;)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 27 Sty 2010
Posty: 277 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/10
Płeć: Kobieta
|
|
Wysłany: Wto 13:47, 22 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
Posiada ktoś może notatki z 01.10.2011 r.? z Góry bardzo dziękuję
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/10
|
|
Wysłany: Wto 14:47, 22 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
1.10
1. Pojęcie, zakres, dziedziny prawa materialnego adm.
Podział na prawo materialne, formalne, ustrojowe. Jest to podział umowny gdyż normy z tych trzech dziedzina wzajemnie się zazębiają. Podstawowym kryterium podziału na te gałęzie jest przedmiot regulacji czyli określone stosunki społeczne. Kryterium uzupełniającym jest forma regulacji. Zespół norm prawa adm. tworzy określone sytuacje prawne po stronie pewnych kategorii podmiotu co daje podstawę do wyodrębnienia instytucji prawnych. Instytucje mogą być proste (samoistne) – to takie normy, które bezpośrednio regulują stosunki społeczne, nie wymagają wydawania decyzji np. ustawa, kodeks drogowy; i złożone – sytuacje prawne są tworzone za pomocą decyzji adm., konieczny jest akt stanowienia prawa.
Prawo adm. materialne kształtuje publiczno-prawny status jednostki, wyznacza również zadania dla adm. pub. Odpowiada na pytanie co robi administracji, jaki jest zasięg ingerencji administracyjno-prawnych w sferę życia społecznego.
Typy, rodzaje norm prawa adm. materialnego:
- normy, które są konkretyzowane w drodze aktu adm. (decyzja o wydanie paszportu, koncesje, zezwolenia)
- normy konkretyzowane stosowane bezpośrednio bez potrzeby wydawania aktu administracyjnego (prawo ochrony środowiska)
- normy konkretyzowane przez czynności materialno-techniczne czyli działań faktycznych, które mają formę kwalifikowaną ( prowadzenie rejestrów w adm. pub.)
Podstawowe problemy badawcze:
- źródła prawa adm. (przewagę mają akty wykonawcze i przepisy prawa miejscowego)
- instrumentalizacja prawa adm. i stosowanie aktów wewnętrznych (wytyczne, polecenia służbowe, instrukcje)
- brak kodyfikacji – rozproszone regulacje (400 aktów)
- europeizacja prawa adm.
- kolizja metod – ograniczenia metody adm – prawnej na rzecz cywilno-prawnej (szkoły publiczne i prywatne, lekarz publiczny i prywatny).
2. Klasyczne funkcje administracji publicznej
I. kontrolno-nadzorcza
II. administracji świadczącej
III. policyjna, policyjno – reglamentacyjna
IV. planistyczna
V. regulacyjna
Ad. I
4 fazy kontroli:
- stan postulowany – wzorzec
- stan faktyczny
- analiza
- wnioski pokontrolne
Element kontroli jest elementem stałym.
Nadzór – kontrola + ingerencja władcza
Typy nadzoru (kryterium przedmiotowe):
a) nadzór nad adm. rządową – funkcja kierowania, charakter dyrektywny
b) nadzór nad jednostkami samorządu – charakter weryfikacyjny
c) nadzór policyjny – zbudowany o kryterium przedmiotu
Ad. II
Należy udzielać pomocy jednostce i innym podmiotom np. przedsiębiorcom. Jest to funkcja aktywna, twórcza. Głównym podmiotem to organy adm. pub., ale także podmioty zakłady administracyjne (szkoły, zakłady karne) – stosunki adm-prawne.
Ad. III
Policja administracyjna – pojęcie ściśle związane z kontrolą i nadzorem, jest to funkcja państwa, a nie kompetencja. Organy adm. posługują się środkami władczymi, działania niewładcze mają charakter pomocniczy. Istotny jest cel działania, środki działania i metody działania organów(nadzór budowlany, sanitarny).
Inspekcje specjalne – środkiem działania jest przymus administracyjny. Cel – ochrona, utrzymanie porządku publicznego, życia i zdrowia obywateli. Metoda – ma zapobiegać niebezpieczeństwu (prewencja).
Formy prawne działania – dominujące władcze:
CHARAKTER ZEWNĘTRZNY:
- przepisy porządkowe – akty generalne powszechnie obowiązujące, mające na celu utrzymanie ładu i porządku publicznego. Elementem niezbędnym do ich regulacji jest luka w prawie (art. 41 o powiacie, Art. 41. 1. W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, rada powiatu może wydawać powiatowe przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia obywateli, ochrony środowiska naturalnego albo do zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego, o ile przyczyny te występują na obszarze więcej niż jednej gminy.
2. Powiatowe przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 1, mogą przewidywać za ich naruszenie kary grzywny wymierzane w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.
art. 60 o wojewodzie
Art. 60. [Rozporządzenia porządkowe] 1. W zakresie nieuregulowanym w przepisach powszechnie
obowiązujących wojewoda moŜe wydawać rozporządzenia porządkowe, jeŜeli jest to niezbędne do
ochrony Ŝycia, zdrowia lub mienia oraz do zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.
2. Rozporządzenia porządkowe mogą przewidywać, za naruszenie ich przepisów, kary grzywny
wymierzane w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń
(Dz.U. z 2007 r. Nr 109, poz. 756 oraz z 2008 r. Nr 141, poz. 888).
3. Rozporządzenie porządkowe wojewoda przekazuje niezwłocznie Prezesowi Rady Ministrów,
marszałkowi województwa, starostom,).
Mogą również stanowić organy adm. niezespolonej (art. 59 o wojewodzie
Art. 59. [Stanowienie aktów prawa miejscowego] 1. Na podstawie i w granicach upoważnień
zawartych w ustawach wojewoda oraz organy niezespolonej administracji rządowej stanowią akty prawa
miejscowego obowiązujące w województwie lub jego części.
2. Organy niezespolonej administracji rządowej działające w województwie są obowiązane do
uzgadniania z wojewodą projektów)
Stopnie – w samorządzie; Szczeble – w rządzie
- akty adm. o charakterze generalnym (charakter policyjny) – adresat określony generalnie ; odnoszą się do stanów faktycznych nakazując lub zakazując (art. 25 ochrona przeciwpożarowa 1991r. Art. 25. 1. Kierujący działaniem ratowniczym może:
1) zarządzić ewakuację ludzi i mienia;
2) wstrzymać ruch drogowy oraz wprowadzić zakaz przebywania osób trzecich w rejonie działania ratowniczego;
3) przejąć w użytkowanie na czas niezbędny dla działania ratowniczego nieruchomości i ruchomości, środki transportu, sprzęt, ujęcia wody, inne środki gaśnicze, a także przedmioty i urządzenia przydatne w działaniu ratowniczym.
2. Kierujący działaniem ratowniczym ma prawo żądać niezbędnej pomocy od instytucji, organizacji, przedsiębiorców i osób fizycznych.
3. Kierujący działaniem ratowniczym może odstąpić w trakcie działania ratowniczego od zasad działania uznanych powszechnie za bezpieczne.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres i tryb korzystania z praw, o których mowa w ust. 1-3. )
- rozkazy policyjne – akty adm (decyzje) skierowane do konkretnych osób (prawo o zgromadzeniach art. 10 1990r Art. 10. 1. Zgromadzenie publiczne powinno mieć przewodniczącego, który otwiera zgromadzenie, kieruje jego przebiegiem oraz zamyka zgromadzenie.
2. Przewodniczącym jest organizator zgromadzenia, chyba że powierzy on swoje obowiązki innej osobie albo uczestnicy zgromadzenia za jego zgodą wybiorą innego przewodniczącego.
3. Przewodniczący odpowiada za zgodny z przepisami prawa przebieg zgromadzenia i podejmuje w tym celu przewidziane w ustawie środki.
4. Przewodniczący ma prawo zażądać opuszczenia zgromadzenia przez osobę, która swoim zachowaniem narusza przepisy ustawy albo uniemożliwia lub usiłuje udaremnić zgromadzenie. W razie niepodporządkowania się żądaniu, przewodniczący może zwrócić się o pomoc do policji lub straży miejskiej.
5. Jeżeli uczestnicy zgromadzenia nie podporządkują się zarządzeniom przewodniczącego wydanym w wykonaniu jego obowiązków lub gdy przebieg zgromadzenia sprzeciwia się niniejszej ustawie albo narusza przepisy ustaw karnych, przewodniczący rozwiązuje zgromadzenie.
6. Z chwilą rozwiązania lub zamknięcia zgromadzenia jego uczestnicy są obowiązani bez nieuzasadnionej zwłoki opuścić miejsce, w którym odbywało się zgromadzenie..) (ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych art. 20 2009r. Art. 20. 1. Służby porządkowe i informacyjne są uprawnione do:
1) sprawdzania i stwierdzania uprawnień osób do uczestniczenia w imprezie masowej, a w przypadku stwierdzenia braku takich uprawnień - wezwania ich do opuszczenia imprezy masowej;
2) legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości;
3) przeglądania zawartości bagaży i odzieży osób w przypadku podejrzenia, że osoby te wnoszą lub posiadają przedmioty, o których mowa w art. 8 ust. 2;
4) wydawania poleceń porządkowych osobom zakłócającym porządek publiczny lub zachowującym się niezgodnie z regulaminem imprezy masowej lub regulaminem obiektu (terenu), a w przypadku niewykonania tych poleceń - wezwania ich do opuszczenia imprezy masowej;
5) ujęcia, w celu niezwłocznego przekazania Policji, osób stwarzających bezpośrednie zagrożenie dla dóbr powierzonych ochronie oraz osób dopuszczających się czynów zabronionych.
2. Służby porządkowe uprawnione są do stosowania siły fizycznej w postaci chwytów obezwładniających lub podobnych technik obrony oraz kajdanek lub ręcznych miotaczy gazu, w przypadku zagrożenia dóbr powierzonych ochronie lub odparcia ataku na członka służby porządkowej, służby informacyjnej lub inną osobę oraz niewykonywania poleceń, o których mowa w ust. 1 pkt 4, na zasadach określonych w art. 38 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia.
3. Czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny być wykonywane w sposób zapewniający poszanowanie godności ludzkiej oraz innych dóbr osobistych osoby, w stosunku do której zostały podjęte.)
- przymus policyjny – przymus państwowy (natychmiastowy), egzekucyjny w sytuacjach szczególnych (ustawa o postępowaniu egzekucyjnym art. 117 Art. 117. Organy określone w art. 20 § 2, w granicach swojej właściwości do nakładania obowiązków o charakterze niepieniężnym, mogą stosować środki egzekucyjne wskazane w art. 1a pkt 12 lit. b tiret drugie, trzecie i piąte również w celu wyegzekwowania wydanych bezpośrednio ustnych poleceń, bez potrzeby wystawienia tytułu wykonawczego i doręczenia zobowiązanemu postanowienia o zastosowaniu środka egzekucyjnego, jeżeli zwłoka w wykonaniu obowiązku groziłaby niebezpieczeństwem dla życia lub zdrowia ludzkiego albo ciężkimi szkodami dla gospodarstwa narodowego lub jeżeli wymaga tego szczególny interes społeczny.)
- kary policyjne – kary administracyjne: grzywny w formie mandatu karnego (strażacy, inspektorzy).
CHARAKTER WEWNĘTRZNY:
- polecenia policyjne – nie jest to polecenie służbowe, nie jest wydawane w ramach podporządkowania służbowego (art. 8a ustęp 3,4 inspekcja środowiska
3.
W związku z przedłożoną informacją, o której mowa w ust. 2, radzie powiatu służy prawo do określania, w drodze uchwały, kierunków działania właściwego organu Inspekcji Ochrony Środowiska, w celu zapewnienia na danym obszarze należytej ochrony środowiska.
4.
W przypadkach bezpośredniego zagrożenia środowiska starosta, wójt, burmistrz (prezydent miasta) może wydać właściwemu organowi Inspekcji Ochrony Środowiska polecenie podjęcia działań zmierzających do usunięcia tego zagrożenia. ); forma pisemna i ustna dopuszczalna; organ organowi wydaje polecenia
- polecenia koordynacyjne – art. 22 ust. 2 ust. o wojewodzie 2) zapewnia współdziałanie wszystkich organów administracji rządowej i samorządowej działających w
województwie i kieruje ich działalnością w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia
oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku publicznego, ochrony
praw obywatelskich, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom
oraz zwalczania i usuwania ich skutków, na zasadach określonych w odrębnych ustawach;; art. 10 ust. 2 o klęsce żywiołowej
2. W zakresie działań, o których mowa w ust. 1, starosta może wydawać polecenia
wiążące wójtom (burmistrzom, prezydentom miast niebędących miastami na
prawach powiatu), kierownikom jednostek organizacyjnych utworzonych przez
powiat, kierownikom powiatowych służb, inspekcji i straży, kierownikom jednostek ochrony przeciwpożarowej działających na obszarze powiatu oraz kierownikom jednostek organizacyjnych czasowo przekazanych przez właściwe
organy do jego dyspozycji i skierowanych do wykonywania zadań na obszarze
powiatu
- uchwały kierunkowe jednostek samorządowych – nie dotyczą konkretnych czynności, ale uchwała powinna ustalać przedmiot i stan niezgodny z prawem (Państwowa Inspekcja Sanitarna)
Ad. IV
Charakter twórczy, określają działania adm. na przyszłość, zróżnicowany np. budżet, plan zagospodarowania przestrzennego.
Oddziaływanie organów adm. na rynek, regulacja tego rynku np. Urząd Regulacji Elektronicznej, Ochrony Praw Konsumenta.
3 i 4. Stany nadzwyczajne, prawne formy działania w tych stanach.
Ustawa z 2 kwietnia 1997r.
- stan wojenny
- stan wyjątkowy
- stan klęski żywiołowej
29.08.2002r. – o stanie wojennym
21.06.2002r. – o stanie wyjątkowym
18.04.2002r. – o stanie klęski żywiołowej
Elementy konstrukcyjne ustaw:
Tryb wprowadzenia, cel, zasięg terytorialny, czas obowiązywania, środki nadzwyczajne (ograniczenie swobód, nałożenie obowiązków, sankcje karne).
Rosną uprawnienia władzy wykonawczej nad ustawodawczą.
Środki nadzwyczajne – zasada ochrony organów przedstawicielskich, zasada proporcjonalności (środek adekwatny do sytuacji)
Inne zasady stanów nadzwyczajnych:
- ostateczność – z konstytucji, wprowadzenie środków szczególnych
- legalność – podstawą wprowadzenia jest ustawa, rozporządzenie
- celowość – stan nadzwyczajny wprowadza się czas konieczny
- ochrony podstaw prawnych systemu prawnego – nie może być zmieniona konstytucja, ordynacje wyborcze
Katalog stanów nadzwyczajnych jest zamknięty. Wprowadzenie ich ma charakter fakultatywny. Konstytucja nie zabrania wprowadzenia więcej niże jednego stanu nadzwyczajnego.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Dołączył: 27 Sty 2010
Posty: 277 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/10
Płeć: Kobieta
|
|
Wysłany: Wto 16:12, 22 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
dziękuję Ci bardzo :* !!!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|